Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

La Fourche, een online biosuper, floreert na instorting flitsbezorgers

Mercadona wordt vierde grootste retailer in Portugal
Mercadona rapporteerde in 2024 de grootste groei van zijn marktaandeel in de Portugese retailmarkt om de op drie na grootste retailer te worden. Volgens gegevens van Kantar, gepubliceerd door het dagblad Expansion, verhoogde de Spaanse keten zijn marktaandeel met 1,1 punt tot 7% in 2024 en overtrof daarmee het Franse Intermarché, dat zakte naar de vijfde positie met een aandeel van 6,6% (-0,3%).
Bron: esmmagazine.com

Britse John Lewis gaat meer investeren nu winst verdrievoudigt
De Britse retailer John Lewis Partnership zei dat het de investeringen dit jaar zou versnellen nu het een verdrievoudiging van de jaarwinst rapporteerde, dankzij een verbetering in zijn voedingsmiddelenactiviteiten, en voorspelde meer groei naarmate zijn herstelplan aan kracht wint. Het grootste werknemersbedrijf in het VK, dat John Lewis-warenhuizen en de duurdere supermarktketen Waitrose runt, zei dat het in 2025/26 tot 600 miljoen pond (715 miljoen euro) zou investeren in het bedrijf, tegenover 450 miljoen pond in het jaar tot 25 januari. Het samenwerkingsverband maakte in 2024/25 een winst voor belastingen en bijzondere posten van 126 miljoen pond, tegenover 42 miljoen pond in 2023/24. De omzet steeg met 3% tot 12,8 miljard pond, waarbij de omzet van Waitrose met 4,4% steeg en de omzet van de warenhuizen vlak bleef.
Bron: reuters.com

Frankrijk: Hoe La Fourche, een online biologische supermarkt, floreert na de ineenstorting van flitsbezorgersmarkt
La Fourche is pas zeven jaar oud, maar het is een behoorlijke achtbaan geweest voor de Franse startup. Als je met Nathan Labat, medeoprichter en CEO van La Fourche, praat, besteedt hij niet te veel tijd aan het uitweiden over Flink, Getir, Gopuff, Gorillas en alle flits-commerce startups die rond 2021 Europa overspoelden. "Ik verdeel het in drie kooppatronen. Je hebt één aankooppatroon, namelijk het snelle bijvullen - 'wat ga ik vanavond eten?' - dat leidt tot zeer lage gemiddelde bestelwaarden: €20 tot €30", legt Labat uit. "Dan heb je een wekelijks patroon, waarbij je meer plant, groenten en fruit koopt, AGF, enzovoort", ging hij verder. "Dan heb je de mogelijkheid om voorraden aan te leggen, waarbij het er echt om gaat je kasten voor een maand, anderhalve maand, aan te vullen. Dit zijn drie heel verschillende patronen. En we zijn echt duidelijk geïdentificeerd als een voorraadbedrijf".
Bron: techcrunch.com

DESPAR Italia opent 10 nieuwe en gerenoveerde winkels om te beginnen in 2025
In heel Italië hebben grossiers van DESPAR Italia nieuwe en gerenoveerde winkels geopend, waarmee de groei van het merk Spar in het hele land wordt voortgezet. De nieuwe DESPAR Express winkel in Rome heeft een slagerij, delicatessen en groente- en fruitafdelingen, evenals een uitgebreide selectie van DESPAR huismerkproducten. Een nieuwe DESPAR Supermarkt in Cutro heeft de aanwezigheid van het DESPAR merk in de regio verder vergroot. De supermarkt heeft gespecialiseerde afdelingen, variërend van groenten en fruit tot een delicatessenwinkel, en een uitgebreid assortiment DESPAR huismerkproducten in het hele levensmiddelenassortiment.
Bron: Spar-international.com

Frankrijk: Les Mousquetaires boekt 6,4% omzetgroei in boekjaar 2024
De Franse retailer Groupement Les Mousquetaires heeft een omzetstijging van 6,4% op jaarbasis gerapporteerd, exclusief brandstof, naar €42,5 mld in het boekjaar 2024. Les Mousquetaires voltooide in de loop van het jaar de omschakeling van 273 winkels van de Groupe Casino naar de merken Intermarché (211) en Netto (62). De cumulatieve omzet steeg op jaarbasis met 7,4% tot €32,7 mld, exclusief brandstof.
Bron: esmmagazine.com

JD Logistics breidt uit in Polen met derde magazijn om logistieke diensten voor de keten te verbeteren
JD Logistics, ook bekend als JINGDONG Logistics, lanceerde officieel zijn derde magazijn in Polen, het tweede in Warschau. Het nieuwe magazijn van bijna 10.000 m² zal geïntegreerde grensoverschrijdende ketenoplossingen bieden voor bedrijven en de efficiëntie van logistieke activiteiten verder optimaliseren. Daarnaast speelt JD Logistics een cruciale rol in de ondersteuning van ochama, JD.com's omnichannel retail merk in Europa met zijn magazijn vlak bij de Pools-Duitse grens.
Bron: jdcorporateblog.com

Europese retailorganisaties roepen Europese Commissie op te zorgen voor tijdige en adequate handhaving van de Digital Markets Act
Ecommerce Europe, EuroCommerce en Independent Retail Europe roepen de Commissie op om snel vooruitgang te boeken met haar lopende onderzoeken en te zorgen voor tijdige handhaving van de Digital Markets Act (DMA) door middel van evenwichtige oplossingen die de levensvatbaarheid van retailers online in stand houden.
Bron: eurocommerce.eu

Een derde van de online consumenten had problemen in 2023
Uit een enquête over het gebruik van informatie- en communicatietechnologieën in 2023 blijkt dat een derde (33,1%) van de mensen in de EU die de afgelopen 3 maanden online hebben gewinkeld, problemen heeft ondervonden bij het doen van aankopen via een website of app. Van de EU-landen hadden Luxemburg (55,5%), Nederland (55,2%) en Spanje (49,7%) het hoogste percentage klanten die problemen ondervonden.
Bron: ec.europa.eu