Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ProColombia

"Colombiaans fruit timmert aan de weg in Europa"

De Colombiaanse AGF-export is in 2024 met 38% gegroeid en bereikte een exportwaarde van €556 miljoen. Vooral Hass avocado's, Tahiti limes en passiefruit hebben bijgedragen aan deze groei van het Colombiaanse aanbod op de Europese en Amerikaanse markt.

"Colombia is nu de zevende niet-Europese leverancier van groenten en fruit aan het continent", zegt Andrés Castellanos, exportmanager bij ProColombia. Europa is de belangrijkste afzetmarkt, goed voor 54% van de export. Nederland fungeert daarbij als het grootste doorvoerpunt: 64% van de export naar Europa gaat via Nederland, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (9,5%) en Spanje (8,4%). In totaal groeide de export naar Europa met 16% in het afgelopen jaar.

Ook in de Verenigde Staten groeit de vraag. Dit land neemt 31% van de Colombiaanse AGF-export voor zijn rekening, vooral vanwege de grote interesse in Hass avocado's en Tahiti limes. "Colombia weet steeds beter zijn weg te vinden naar specifieke regio's in de VS en kan daar direct concurreren met Mexico", legt Castellanos uit.

De Hass avocado blijft het meest waardevolle exportproduct, met een omzet van €294 miljoen. Daarna volgen limes (€130 miljoen), passiefruit (€49 miljoen) en physalis (€42 miljoen). De vraag naar limes is vooral in de VS sterk toegenomen, met een stijging in de afzet van €36 miljoen in 2024.

Ondanks de groeiende export blijft de sector niet zonder uitdagingen. Klimaatverandering heeft een impact op de opbrengsten en kwaliteit van gewassen zoals bananen en avocado's. "We moeten investeren in technologie en strategieën om ons aan te passen aan deze nieuwe omstandigheden", waarschuwt Castellanos. Daarnaast stelt de Europese Green Deal strenge eisen op het gebied van voedselveiligheid en duurzaamheid. Telers moeten voldoen aan MRL's en aantonen dat teelt niet bijdraagt aan ontbossing.

Voor 2025 wordt opnieuw een sterke exportgroei verwacht. In 2024 werd 103.000 ton fruit geëxporteerd (exclusief bananen), een stijging van 43% ten opzichte van het jaar ervoor. Vooral de export van Hass avocado's (+27.263 ton) en limes (+17.281 ton) nam flink toe.

Om de internationale concurrentiepositie te versterken, biedt ProColombia exporteurs ondersteuning via trainingen, technische assistentie en promotie. Ook deelname aan beurzen zoals Fruit Attraction in Spanje en IFPA in de Verenigde Staten speelt een belangrijke rol in het leggen van internationale contacten. Daarnaast worden kopersmissies en digitale campagnes ingezet om nieuwe markten te bereiken.

Voor meer informatie:
Andrés Castellanos
ProColombia
acastellanos@procolombia.co
www.procolombia.co