Tholen - De wereldwijde zachtfruitsector is weliswaar een groeimarkt, maar het groeipotentieel wordt nog onvoldoende benut. Er is dus nog meer dan genoeg werk aan de winkel met het oog op de toekomst. Dat was de voornaamste conclusie tijdens het Global Berry Congress op 13 maart, dat voor het eerst plaatsvond in Ahoy Rotterdam in plaats van het iets verderop gelegen WTC. Erkende spelers in de zachtfruitsector uit heel Europa en daarbuiten togen ook dit jaar naar de Maasstad om te discussiëren over de kansen en uitdagingen binnen de sector, maar vooral ook om te netwerken.
Klik hier voor de fotoreportage.
Bezoekers tijdens het Berry Congress 2025: Ondanks het veelzijdige programma waren er minder deelnemers dan voorgaande jaren, wat wellicht ook te maken had met de nieuwe locatie.
Segmentatie in plaats van commodity
Zachtfruit is qua waarde de op twee na grootste productcategorie binnen de fruitsector. Met name in landen als Peru en Zuid-Afrika zijn de volumes de voorbije jaren hard gegroeid, hoewel El Niño met name in Latijns-Amerika twee jaar geleden voor een kink in de kabel zorgde. Kijken we naar de afzetkant, dan is met name de vraag in Azië de voorbije tien jaar hard gegroeid (+10%). Cindy van Rijswick van Rabobank benadrukte dat de koopkracht in veel landen weer toeneemt. Onder meer in het VK en de VS zit de zachtfruitafzet duidelijk in de lift. Met name voor blauwe bessen wordt een verdere, gestage groei verwacht, in tegenstelling tot frambozen en bramen, hetgeen vooral te wijten is aan uitdagingen aan de teeltkant. Over de gehele linie blijft arbeidskracht een doorslaggevende factor, zowel het handentekort als de stijgende personeelskosten in veel landen. Nieuwe rassen kunnen hier uitkomst bieden.
Zoomen we in op Nederland en Duitsland, dan zijn de afzetcijfers helaas iets minder rooskleurig, liet Wilco van den Berg van GroenteFruit Huis aan de hand van statistieken zien. In de Nederlandse retail is er sprake van een stagnerende, maar niettemin stabiele zachtfruitafzet. In Duitsland bevindt de categorie zich echter in een neerwaartse spiraal. Alarmerend is vooral dat er geen nieuwe consumenten voor zachtfruit lijken bij te komen. Deze laatste trend lijkt zich ook in Nederland af te tekenen, aangezien jonge consumenten (30-) rond 25% minder zachtfruit consumeren dan ouderen (65+). De uitdaging is dus vooral de consument van morgen te bereiken, wat nu gepoogd wordt door middel van een Europese campagne rondom zachtfruit.
Ook de daaropvolgende sprekers en panelleden sloten zich hierbij aan. "We moeten opletten dat zachtfruit geen commodity wordt, zoals eerder met bijvoorbeeld tomaten is gebeurd", aldus Carlos Bonilla van Hortifrut. Segmentatie door middel van nieuwe rassen met meerwaarde, maar ook nieuwe verpakkingsconcepten en een eventuele herdefiniëring van de aloude grammaturen zijn hierbij noodzakelijk. "Zelfs een een-persoons-huishouden kan niks met schaaltjes zachtfruit van 125 gram, dat is volstrekt achterhaald", fulmineerde Raffaele Benedetti van Unitec.
Plukrobots en AI
In het middagprogramma was er uitgebreid aandacht voor digitalisering in de breedste zin van het woord. AI (kunstmatige intelligentie) is inmiddels niet meer weg te denken uit onze samenleving en wordt inmiddels ook in de zachtfruitsector ingezet, bijvoorbeeld zowel voor, tijdens als na de oogst. In deze laatste fase gaat in veel gevallen nog een aanzienlijk deel van de oogst en daarmee ook een hoop kapitaal verloren, benadrukte David Kat van het Nederlandse bedrijf Neolithics. "Met onze op AI-software gebaseerde optische detectie kan de kwaliteit van het vers geoogste product zeer nauwkeurig worden ingeschat, waardoor slechte kwaliteit al aan de voorkant kan worden uitgesorteerd en de hele handling eromheen (verschepen e.d.) wegvalt."
Aan de productiekant zijn plukrobots aan een gestage opmars bezig, liet Duncan Robertson von Dogtooth Technologies uit Cambridge zien. Er zijn inmiddels al zo'n vijf generaties op de markt gebracht en de ontwikkeling gaat razendsnel. "Plukrobots zullen dan ook binnen enkele jaren mainstream zijn", voorspelde hij.
Voor meer info:
https://www.fruitnet.com/berrycongress