Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Groei in transport en logistiek zet door, maar blijft ook kwetsbaar"

Bedrijven in transport en logistiek zien de markt in 2025 herstellen. Er zijn weer meer bouwmaterialen nodig, consumenten kopen meer goederen en de industrie remt niet langer sterk af. Tegelijkertijd zijn de onzekerheden in de internationale activiteiten groot en kunnen importtarieven vanuit de Verenigde Staten de goederenhandel opschudden en dempen. Ook ligt de sterk gegroeide stroom van Chinese pakketten door online consumentenaankopen onder een vergrootglas. Aan de kant van het personenvervoer zijn er minder forenzen in het OV en gaat het herstel daar veel langer duren. In de luchtvaart blijft de vraag wel sterk, maar is de capaciteit begrensd en wijken reizigers uit. Al met al kan de sector als geheel in 2025 een volumegroei van 1,5% verwachten. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht Transport en Logistiek van ING Research.

Transport- en logistieksector groeit gematigd in een onrustige internationale omgeving
Na jaren met uitschieters zijn de extremen in de transport- en logistieksectoren voorbij. Het goederentansport is overgeschakeld naar gematigde groei en in het personenvervoer is het terugkeer-effect na corona uitgewerkt. Geopolitieke spanningen en protectionisme maken de internationale omgeving erg onrustig, waardoor de vele internationaal actieve bedrijven in Nederland de toegangspoort naar Europa met grote onzekerheid kampen. Gunstig is wel dat Europa op het punt staat om veel meer te investeren in infrastructuur (Duitsland) en defensie, daar zal ook de transport- en logistieksector van profiteren.

Wegtransport en logistieke dienstverlening uit het dal, margedruk blijft er wel
In het wegtransport en de logistieke dienstverlening wordt het lastige correctiejaar 2023 verder goedgemaakt in 2025. Geholpen door toenemende koopkracht en een positieve ommekeer in de bouw, verwachten we hier voor 2025 een groei van 1,5%. Belangrijk is ook dat opdrachtgevers uit de industrie niet verder terugzakken, dit is voor veel transportbedrijven een rem geweest. Rico Luman, sectoreconoom Transport en Mobiliteit: de capaciteit in het wagenpark en in warehouses is nog wel ruim, wat het lastig maakt om prijzen voldoende te verhogen. Vooral in het wegtransport, waar loonkosten sterk doorwerken, zorgt dat voor margedruk. Lang niet alle bedrijven ervaren daarmee verbetering.

Protectionisme raakt internationale logistiek, meer Europese vraag biedt tegenwicht
Met de aankondiging van importtarieven door de Verenigde Staten kunnen meer Europese goederen extra belast worden. Ook kunnen tegenmaatregelen volgen. Dit kan bijvoorbeeld de export van bloemen (door de lucht) treffen en voor nieuwe ontwrichting zorgen, terwijl toeleveringsketens toch al onder spanning staan. Bij verdere escalatie krijgen im- en exporteurs daar last van, wat verschuiving met zich meebrengt. Tegelijkertijd staat vanuit Europa onder andere de grote instroom van aankopen bij Chinese webwinkels ter discussie. Wel kan meer productie in Europese landen tegenwicht bieden, hiervoor moeten dan ook meer grondstoffen via Nederland voor moeten worden aangevoerd.

Herstel in het OV hapert en duurt langer dan verwacht
De steeds verdere terugkeer van reizigers in het OV lijkt 5 jaar na de coronaterugval en de eerste lockdown voorbij. In 2024 lag het reizigersvolume nog altijd zo'n 7% lager dan in 2019 en 2025 is haperend begonnen. Thuiswerken is blijvend en heeft op de aantallen treinreizigers meer impact dan in het wegverkeer. De groei wordt in 2025 ook geremd door de grote onderhoudsopgave, de punctualiteit (laagste sinds 2002) en de afgenomen betaalbaarheid van treinkaartjes. Waar de verwachting tijdens de coronacrisis was dat het reizigersvervoer rond 2025 weer op het oude niveau zou zijn, gaat dit veel langer duren, volgens NS zelf tot 2030.

Politiek houdt luchtvaart in de tang, dat geldt voor zowel passagiers als goederen
In de luchtvaart blijft de vraag naar juist sterk, ondanks dat vliegtickets in 2024 maar liefst 73% duurder waren dan in 2019 en fors hogere luchthaventarieven en CO2-beprijzing de tarieven in 2025 verder stuwen. Tegelijkertijd is de grens van Schiphol op 95% van het pre-coronaniveau bijna bereikt. In 2024 kwam het aantal vluchten met 473.800 al dicht bij de beoogde limiet van 478.000. Dit betekent dat het vooral aankomt op meer efficiëntie om meer reizigers verwerken. Waarschijnlijk betekent dit ook dat er meer reizigers zullen uitwijken naar luchthavens in België en mogelijk Duitsland. Met de beperking bestaat de kans ook dat het aantal economisch relatief belangrijke vrachtvluchten in de knel komt. Het netwerk van Schiphol is de afgelopen jaren met 301 bestemmingen (zo'n 10% minder als in 2019) wel redelijk goed overeind gebleven, maar zal niet snel op het oude niveau terugkeren.

Lees het volledige vooruitzicht hier.

Bron: ING

Publicatiedatum: