Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Anecoop goed voor +5% Spaanse AGF-export

Anecoop, de grootste Spaanse AGF-coöperatie, heeft haar resultaten voor 2023-2024 gepresenteerd op de hoofdzetel van de citruscoöperatie Copal in Algemesí, als teken van steun voor een van de gemeentes die het zwaarst werd getroffen door de storm van 29 oktober in de provincie Valencia.

Tijdens de Algemene Vergadering, die door bijna 300 leden werd bijgewoond, benadrukten de voorzitter van Anecoop, Alejandro Monzón, en de algemeen directeur, Joan Mir, de positieve balans van het seizoen, gekenmerkt door dubbele groeicijfers in zowel omzet als verhandeld volume.

Anecoop zag zijn omzet met 11,6% stijgen ten opzichte van het voorgaande jaar, met een record van €945 miljoen. Het verhandelde volume kwam boven de 740.000 ton uit, wat 13,7% meer was dan in 2022-2023.

De gecombineerde omzet van alle bedrijven binnen de groep bereikte €1,13 miljard, een stijging van 12,5% ten opzichte van het vorige seizoen, met een verhandeld volume van meer dan 1,1 miljoen ton.

Met deze resultaten verstevigt de coöperatie zijn positie als de nummer één in Spanje voor de handel in groenten en fruit en verhoogt het zijn marktaandeel in de Spaanse AGF-export naar 5,04%.

Anecoop is nu ook een van de grootste internationale distributeurs van groenten, fruit en wijnen, met 61 leden uit 13 Spaanse provincies en meer dan 20.000 telers. In 2023-2024 steeg de gemiddelde betaling aan leden met 1%, ondanks een daling van de gemiddelde verkoopprijzen met 3%. "Deze groei is mogelijk gemaakt door een reeks verbeteringen in het management, waaronder de herstructurering van de logistieke afdeling, meer digitalisering, het rationaliseren van processen en het verlagen van kosten", benadrukte Joan Mir.

Resultaten per product in 2023-2024
Wat betreft de teeltkant had Anecoop in 2023-2024 te maken met hogere kosten, een afname van de beschikbare arbeidskrachten en een toename van plagen en ziekten, die steeds moeilijker te bestrijden zijn. Ook de afname van de groente- en fruitconsumptie in Europa, de strengere eisen van klanten en hun trend om het aantal leveranciers te verminderen, evenals de steeds sterkere concurrentie, vormden uitdagingen.

Desondanks heeft Anecoop 265.155 ton citrus verhandeld, 5,53% meer dan in het voorgaande seizoen. Van andere fruitsoorten werd 277.996 ton (+35,41%) op de markt gebracht, goed voor een omzet van €346 miljoen (+31,85%).

Het seizoen 2023-2024 was goed voor de kaki's, en het verhandelde volume van meloenen en watermeloenen herstelde zich. Voor de tweede keer werd een sterke groei geboekt in de afzet van steenfruit, waarbij het volume boven de 50.000 ton uitkwam. Ook het volume van zachtfruit steeg met bijna 50%. Groenten lieten een stijging van 5,52% in volume en 4,33% in omzet zien, met 177.855 ton en €285 miljoen aan omzet.

Hoewel de schade door de storm op 29 oktober 2024 pas zichtbaar zal zijn in de resultaten van het seizoen 2024-2025, herinnerde Joan Mir eraan dat de overstromingen velden verwoest hebben, waardoor ongeveer 30.000 ton kaki's en tussen de 8.000 en 10.000 ton mandarijnen en sinaasappelen verloren zijn gegaan.

Mir benadrukte ook dat, na meerdere jaren van problemen met de afzet van biologische producten, Anecoop in het voorgaande seizoen een groei van twee cijfers zag. Er werd 31.783 ton biologische groenten en fruit op de markt gebracht. De omzet van voorgesneden product oversteeg de €6 miljoen.

Zorgen over komend watermeloenenseizoen
De afgelopen weken heeft het onafgebroken geregend in enkele belangrijke teeltgebieden. Dit heeft positieve effecten op de fruitteelt, maar negatieve gevolgen voor vollegrondsgroenten en het veroorzaakt vertragingen in de aanplant van watermeloenen, het belangrijkste zomerproduct van Anecoop. De regen beïnvloedt ook de bloei in de vroege teeltgebieden.

"Dit is het geval voor delen van Murcia en voor de provincie Sevilla. In Almería verhinderen de regenbuien het werk van de bijen, wat de bloei van watermeloenen belemmert. Al die bewolkte dagen en de hoge luchtvochtigheid zijn niet goed voor de groentegewassen in het algemeen. We maken ons zorgen over het komende watermeloenenseizoen, aangezien sommige telers nog steeds niet weten wanneer ze kunnen planten. Ook het zachtfruit heeft veel problemen", aldus Joan Mir.

Integratie als sleutel voor meer concurrentievermogen
In een sector die steeds meer versnipperd raakt, bevordert Anecoop integratie en samenwerking als sleutels om de coöperaties groter, competitiever en winstgevender te maken in een steeds veranderende en veeleisendere markt.

"We blijven inzetten op integratie en samenwerking om de uitdagingen van een globale en competitieve economie het hoofd te bieden", vulde Alejandro Monzón aan. "Dit is een uitdaging voor de sector, samen met de aanpassing aan klimaatverandering, innovatie, digitalisering, de overgang naar duurzamere tuinbouw, investeringen in R&D en het bevorderen van de generatiewissel."

Joan Mir schetste enkele van de belangrijke stappen van de leden van Anecoop in 2023-2024. "Univall heeft zijn integratie officieel afgerond; de coöperatie Vinícola de Llíria en Coabe hebben een akkoord bereikt om al hun citrus in Llíria te verpakken, en de Persimon groep blijft vooruitgang boeken. We blijven de integratie van Fruits de Ponent en Actel steunen, die samen in Novacoop Mediterránea werken, een krachtig project voor steenfruit en hardfruit."

Jaar van de Coöperaties
Tijdens de presentatie van het MVO-rapport voor 2023 heeft Anecoop de uitdagingen voor 2025 besproken, het Jaar van de Coöperaties, uitgeroepen door de Verenigde Naties onder het thema "Coöperaties bouwen een betere wereld". Deze campagne benadrukt de belangrijke bijdrage van coöperaties aan de sociaal-economische ontwikkeling wereldwijd en verhoogt de zichtbaarheid van de sector.

"We moeten deze kans gebruiken om te investeren in merkontwikkeling, zichtbaarheid en differentiatie, en emotioneel contact te maken met zowel Spaanse als buitenlandse consumenten, wat zal helpen om de consumptie van groenten en fruit te verhogen. Ook moeten we de jeugd enthousiasmeren voor de generatiewissel waar we zo naar streven. Coöperaties zijn meer dan een manier om economie te bedrijven; wij bouwen gemeenschappen", concludeerde Monzón.