De Colombiaanse avocadosector heeft de afgelopen jaren een gestage groei doorgemaakt, vooral dankzij de toenemende vraag vanuit Europa. Toch zorgen het weer, internationale concurrentie en strengere regelgeving voor flinke uitdagingen. Telers moeten zich aanpassen om hun positie op de markt te behouden.
Frutand exporteert Hass avocado's en levert het hele jaar door aan klanten in Noord-Europa. "We hebben jaarrond fruit beschikbaar", zegt commercieel manager Federico Álvarez.
Het weer speelde een grote rol in de afgelopen oogstperiode. "Te veel regen brengt problemen met zich mee, vooral voor de logistiek", legt Álvarez uit. Logistiek blijft een zorgenkind in Colombia. "We moeten roeien met de riemen die we hebben", zegt Álvarez. Transporteurs doen hun uiterste best om de avocado's op tijd in de havens van Santa Marta, Cartagena en Turbo te krijgen. Van daaruit duurt de overtocht naar Europa zo'n vijftien dagen.
Europa blijft de belangrijkste afzetmarkt, maar de concurrentie is hevig. "Als Peru op volle kracht exporteert, verandert het speelveld", zegt Álvarez. De nieuwe haven van Chancay maakt Peru bovendien steeds sterker in de export naar Azië. Dit beperkt de kansen voor andere exporteurs op die markt.
Ook de consumentenvraag verschuift. "De consumptie is iets gestegen", merkt Álvarez op. De grootste verandering komt echter door strengere regelgeving. "Certificeringen en eisen rond de CO₂-voetafdruk zijn veel strenger geworden. Soms sluiten ze niet eens aan op wat de consument echt wil."
Kwaliteit blijft de prioriteit. "We monitoren de kwaliteit het hele jaar door", benadrukt Álvarez. Frutand heeft eigen percelen en werkt ook met aangesloten telers. Ondanks de groei van de sector blijft de verwerking grotendeels handmatig. "Tot nu toe doen we alles zonder automatisering. We vertrouwen op de natuur."
De prijzen schommelden de afgelopen periode flink. "In december waren de prijzen laag. In januari herstelde de markt zich, maar niet zoals in voorgaande jaren", zegt Álvarez. De vooruitzichten voor 2025 blijven onzeker. "Het belangrijkste is om de kwaliteit hoog te houden en de juiste maten voor de markt te vinden", besluit hij.
Voor meer informatie:
Federico Álvarez
Frutand
Tel: +57 321 811 3124 (Colombia)
sales@frutand.com
www.frutand.com