Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Peru heeft 80% gembermarkt Europa verloren"

Voor de komende weken wordt een afname van de vraag op de gembermarkt verwacht. "De verkoop blijft voorlopig redelijk stabiel, aangezien er kort na carnaval traditioneel veel vraag naar gember is. Maar als het weer warm en zonnig blijft, leert de ervaring dat de vraag naar gember aanzienlijk zal afnemen," zegt Ralf Settels, Managing Director van Jiahe Food Europe. Er zijn ook enkele uitdagingen geweest op het gebied van inkoop. "Er deden zich verschillende kwaliteitsproblemen voor in het eerste kwartaal van dit jaar, wat te wijten was aan het feit dat de nieuwe Chinese oogst te vroeg werd verscheept. Door vertragingen in de zeehavens moet er bovendien rekening worden gehouden met een totale transittijd van ongeveer 60 dagen. Dit betekent uiteindelijk dat de situatie momenteel niet eenvoudig is voor alle marktdeelnemers."


Ralf Settels en zijn dochter Johanna op de Fruit Logistica 2025

De goederen uit China die tot nu toe op de markt zijn gebracht, zijn jonge gember. Settels legt uit: "Je kunt het vergelijken met vroege aardappelen, omdat het product zonder schil wordt geoogst en dus vrij gevoelig is. De schil ontwikkelt zich pas na de oogst in de opslag, wat betekent dat hoe langer het product wordt bewaard, hoe beter het bestand is tegen schimmels." Ook de prijzen werden aangepast aan de situatie. "De eerste nieuwe oogst werd in december tegen relatief lage prijzen aangeboden, totdat men zich realiseerde dat de opbrengst per container achterbleef bij de verwachtingen door het kwaliteitsprobleem. Dit leidde ertoe dat de prijzen werden aangepast naar ongeveer hetzelfde niveau als het alternatieve product. Dit was noodzakelijk om de hoge verliezen en de bijbehorende verwerkingskosten te compenseren." De prijzen zijn de afgelopen tijd vrijwel stabiel gebleven, aldus de productspecialist.

Peru verliest marktaandeel
Ondertussen loopt het aanbod van goederen uit Peru geleidelijk af. "De kwaliteit van de producten was steeds zwakker, en de vraag is ook aanzienlijk gedaald. In totaal heeft Peru dit jaar ongeveer 80 procent van zijn marktaandeel in Europa verloren, wat vooral te wijten is aan de grootte van de wortels. Begin 2024 schakelde een aanzienlijk deel van onze klanten over op Chinese producten, omdat ze merkten dat de grotere gemberwortelen van Chinese oorsprong meer verkoop genereren. In heel Europa zien we een trend waarbij velen zijn overgestapt op Chinese gember. De eerste prognoses begin 2024 wezen op bescheiden volumes, waardoor een vroeg einde van het seizoen in oktober werd verwacht. Het feit dat we nu pas in maart zijn, is dan ook een aanwijzing dat de volumes erg traag op gang zijn gekomen."

"Er is nog steeds een gebrek aan alternatieve teeltlanden voor gember," benadrukt Settels. Thaise gember voldoet niet aan de kwaliteitseisen van de Europese markt. "Brazilië is in principe in december op, terwijl wij het product in januari en februari nodig zouden hebben om aan de grote vraag te voldoen. Er zijn ook Afrikaanse producten uit Nigeria en Ghana, al is het kaliber daarvan nog kleiner dan dat van Peru. Een ander groot teeltland is Zuid-Afrika, dat weer voornamelijk producten voor de binnenlandse markt verbouwt. We hebben ook rondgekeken naar betrouwbare leveranciers in India, maar die hebben we helaas nog niet gevonden."

Ondertussen ligt de gemberconsumptie in Duitsland en andere Europese landen op een stabiel, hoog niveau sinds de pandemie. De trend stijgt nog steeds, zowel in de industrie als op de versmarkt. Hetzelfde geldt voor kurkuma, dat ook voornamelijk uit Peru en China komt.

Portugese zoete aardappelen
Naast gember en kurkuma houdt Jiahe Food Europe zich bezig met de import en afzet van biologische zoete aardappelen. Het bedrijf heeft Israël en Spanje achter zich gelaten en richt zich nu al twee jaar voornamelijk op Portugese producten. Onlangs zijn ook de eerste conventionele zoete aardappelen uit Portugal aangekomen, vertelt Settels. "Portugese producten zullen naar verwachting beschikbaar zijn tot eind mei, waarna we naadloos doorgaan met producten van Zuid-Afrikaanse oorsprong totdat de nieuwe oogst in Portugal in augustus begint. Dankzij het milde klimaat en grote investeringen in opslagtechnologie en dergelijke is het Portugese seizoen de afgelopen jaren steeds langer geworden." Het huidige prijsniveau is vrij hoog en stijgt licht, wat op zijn beurt te wijten is aan de lagere beschikbaarheid van zoete aardappelen uit de VS. Volgens Settels was er begin maart nog een prijsstijging.

Klantengroei op alle gebieden
Over het geheel genomen kan het management van Jiahe Food Europe terugkijken op een tevredenstellend verkoopjaar in 2024. "Er was groei in alle productgebieden en we konden nieuwe klanten werven in zowel de industriële als de verssector", concludeert Settels.

Voor meer informatie:
Ralf Settels
Jiahe Food Europe GmbH
Luxemburger Str. 9
41812 Erkelenz, Duitsland
Tel: +49 2431 9724212
info@jiahefood.eu
www.jiahefood.eu