Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Itaueira (Brazilië)

"Consumenten bereid meer te betalen voor kwaliteitsmeloen"

De vraag naar premiumproducten stijgt op de meloenenmarkt, waardoor telers en exporteurs zich moeten aanpassen om concurrerend te blijven. Supermarkten en groothandels kijken niet meer alleen naar volume en prijs, maar zoeken naar producten met toegevoegde waarde. "We zien een mentaliteitsverandering in de markt. Consumenten willen gegarandeerde kwaliteit en zijn bereid daar meer voor te betalen", zegt Aryan Schut, salesmanager bij Itaueira.

Het Braziliaanse Itaueira, gespecialiseerd in meloenen en watermeloenen, heeft in 2024 de export hervat na een pauze van zeven jaar door droogte en waterbeperkingen. Het bedrijf heeft ruim 35% marktaandeel in Brazilië en een jaarlijkse productie van 90.000 ton. Momenteel exporteert Itaueira vooral gele meloenen en test het de afzet in Europa, met uitbreidingsplannen naar Canada en het Midden-Oosten. Deze variant vormt meer dan 85% van de totale productie.

"Gele meloen is ons hoofdproduct, aangevuld met Piel de Sapo, Galia en Cantaloupe. We zorgen voor een jaarronde levering", aldus Schut.

Europa, Canada en het Midden-Oosten zijn belangrijke bestemmingen geworden voor meloenenexporteurs. In bepaalde seizoenen is de lokale productie daar lager, wat kansen biedt. "Toch kan een kwaliteitsproduct altijd verkocht worden, ook als de markt al aanbod heeft", benadrukt Schut.

Een van de grootste uitdagingen voor de Braziliaanse meloenenmarkt is logistiek. "Scheepvaart loopt flinke vertragingen op, wat de kwaliteit en aankomsttijd beïnvloedt. Dat is risicovol voor een product dat op optimale rijpheid wordt geoogst. Ook klimaatverandering speelt een rol. In het noordoosten van Brazilië heeft langdurige droogte veel telers gedwongen hun strategie te herzien. Technologie en een strak teeltbeheer helpen om klimaatrisico's te beperken", legt Schut uit.

Testexporten tussen september en januari laten zien dat er ruimte is voor meloenen met onderscheidende smaak en kwaliteit. "Consumenten willen meer dan een standaardproduct. Differentiatie is essentieel om te concurreren met Europese meloenen", besluit Schut.

Voor meer informatie:
Aryan Schut
Itaueira
Tel: +55 11 99520 4574 (Brazilië)
aryan@itaueira.com
www.itaueira.com