Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer duidelijkheid voor ondernemers over invoering zero-emissiezones

TLN heeft samen met gemeenten, andere brancheorganisaties en de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Chris Jansen afspraken gemaakt over de uitvoering van de zero-emissiezones. Hiermee komt er meer duidelijkheid voor ondernemers rond de invoering van deze zones.



Sinds 1 januari 2025 hebben de eerste 14 gemeenten een zero-emissiezone ingevoerd en zo'n 15 andere gemeenten volgen later. Om de invoering soepel te laten verlopen zijn er afspraken gemaakt over onder andere de boetevrije periode, langer uitstel voor bestelauto's met emissieklasse 6 en landelijk geldende ontheffingen voor ondernemers die de overstap naar een elektrisch voertuig (nog) niet kunnen maken.

Afgesproken is dat elke gemeente een boetevrije periode van minimaal zes maanden zal instellen. Als er lokaal aanleiding toe is, staat het een gemeente vrij om een langere periode te hanteren. Ook wordt er een wetswijzigingstraject gestart om bestelauto's met emissieklasse 6 een jaar langer uitstel te geven. Dat is gunstig voor bijna de helft van de bedrijfsbussen, zo'n 46 procent. Deze twee maatregelen geven ondernemers meer tijd en ruimte voor de overstap naar een elektrisch bedrijfsvoertuig.

Ten slotte gaat het kabinet de impact van de zero-emissiezones monitoren en wordt er gewerkt aan een nieuw convenant met gemeenten en brancheorganisaties. Hierin worden afspraken gemaakt over de ontheffingen voor netcongestie en vanwege bedrijfseconomische redenen, die niet per gemeente maar landelijk moeten gaan werken, zodat deze na toekenning direct geldt voor alle zones.

Bron: TLN

Publicatiedatum: