Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mohammed Al Amoodi van Daktyli

"De manier waarop consumenten tegen dadels aankijken is veranderd"

De consumptie van en vraag naar dadels in Oost-Europa zijn de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. Nog maar een paar jaar geleden waren dadels een relatief onbekende fruitsoort, maar nu beleven ze een ongekende hype. Mohammed Al Amoodi, CEO en oprichter van Daktyli, vertelt over zijn ervaringen in deze sector en over de trends voor het huidige seizoen en daarna.

Al Amoodi, afkomstig uit Jemen, verhuisde acht jaar geleden naar Polen om verder te studeren en kwam uiteindelijk terecht in de AGF-handel: "Tijdens mijn eerste Ramadan in Polen was ik verbaasd dat er geen eersteklas dadels op de markt waren. In plaats daarvan vond ik dadels die te droog of van lage kwaliteit waren. Ik moest dadels importeren voor eigen gebruik en om te delen met vrienden, dus ik dacht: waarom zou ik geen bedrijf beginnen? Vandaag de dag voorzie ik de Poolse markt, evenals Tsjechië, Hongarije en Slowakije, van dadels van verschillende oorsprong, met een B2C-aanpak waarbij mijn klanten hun bestellingen kunnen plaatsen via onze online winkel en populaire marktplaats zoals Allegro.pl."

"Aanvankelijk bestond onze klantenkring uit de lokale moslimbevolking en uit studenten en werknemers uit Arabische en GOS-landen, wat geen grote demografische waarde had. Maar tegenwoordig is een groot deel van onze klanten 'niet-etnisch'. Consumenten beschouwen dadels nu als exotisch fruit, wat de consumptie en het gebruik als cadeau tijdens de feestdagen en met Kerst aanmoedigt. Door hun voedings- en energiewaarde hebben ze ook een solide consumentenbasis verworven die gericht is op een gezonde, suikervrije of veganistische levensstijl. Het bleek dat deze markt dadels nodig had, maar dan wel in de beste variëteiten. Dit is iets wat ik later heb bevestigd toen ik voor het eerst als exposant deelnam aan de editie van Fruit Logistica dit jaar."

Volgens de handelaar zijn de meest populaire variëteiten op de Oost-Europese markt divers, met als gemeenschappelijk kenmerk dat het premium vochtige of halfdroge variëteiten zijn: "De meest populaire variëteit is zeker de Medjool dadel, die we importeren uit Palestina, Jordanië en Israël. Dan, op de tweede plaats in termen van volume, komt de Deglet Nour variëteit, met of zonder takken, die afkomstig is uit Noord-Afrika en vooral Algerije; en ten slotte de Ajwa, Sukari, en andere variëteiten, die we importeren uit Saoedi-Arabië en Egypte."

Het seizoen 2024/2025 heeft enkele commerciële veranderingen gekend als gevolg van het weer en de geopolitieke situatie in de dadel leverende landen, maar de netto toename van de vraag heeft de druk verlicht. Al Amoodi: "Het was moeilijker dan normaal om dadels te verkrijgen dit seizoen, maar vanuit verkoopoogpunt verliep alles vlot en we waren bijna uitverkocht voor het einde van het seizoen. We hadden moeite om Medjool dadels van groot kaliber te vinden in alle landen van herkomst vanwege de weersomstandigheden. Elk land had zijn eigen problemen."

In Algerije zorgden trage operaties in de havens en logistieke problemen voor enorme vertragingen en een schaarste aan Algerijnse dadels voor de export, waardoor de prijs van Deglet Nour steeg. In Palestina en Jordanië verhoogden de oorlog en de daarmee samenhangende blokkades van havens en luchthavens de transportkosten, waardoor ook de exporteurs hun prijzen verhoogden. De vraag naar Palestijnse dadels was echter hoog ondanks de verhoogde prijzen, omdat consumenten Palestijnse dadels kochten als een gebaar van solidariteit. Als reactie daarop verlaagden Israëlische exporteurs hun prijzen en kochten we daar dadels tegen lage prijzen. In Saoedi-Arabië was er een overproductie die de behoeften van de lokale markt ver overtrof, maar zelfs met de logistieke complicaties in de Rode Zee hadden we een gestabiliseerde kostprijs voor Saoedische dadels. Egypte blijft zijn marktpositie versterken met goede kwaliteit en concurrerende prijzen, in lijn met zijn prestaties voor andere land- en tuinbouwproducten. En tot slot heeft Tunesië grote productieproblemen gekend, maar we kopen niet veel Tunesische dadels," vervolgt Al Amoodi.

Als gevolg hiervan is er dit seizoen een verandering opgetreden in de rangschikking van dadeloorsprong, in termen van volume, op de Oost-Europese markt, volgens Al Amoodi. "Palestina kwam op de eerste plaats, gevolgd door Jordanië, Saoedi-Arabië, Algerije, Israël en dan de rest van de herkomstlanden," zegt hij.

"De vraag is nu zo groot dat het Poolse Instituut voor Tuinbouw en Nationaal Onderzoeksinstituut onderzoek gaat doen naar hoe dadels bewaard kunnen worden of hoe de manier van bewaren verbeterd kan worden met behulp van nieuwe methoden en nieuwe technologie. Het onderzoek wordt geleid door de Marokkaanse wetenschapper Younes Noutfia, die ons benaderd heeft om dadels te kopen voor zijn onderzoek. Het onderzoek loopt momenteel op de cultivars Sukari en Deglet Nour."

Het succes van dadels op de markt heeft de handelaar aangemoedigd om zijn bedrijf uit te breiden: "We hebben een aantal manieren onderzocht om aan de groeiende vraag te voldoen. We kunnen het seizoen verlengen, aan meer buurlanden leveren en nieuwe variëteiten importeren. We zijn vergevorderd in alle drie deze paden en hebben alle reden om te geloven dat dadels groeien en een vrucht zullen worden met gestage importstromen en een solide consumentenbasis."

"Om het seizoen te verlengen, hebben we als start gekozen voor de Zuid-Afrikaanse herkomstoptie, waarbij de export al in april begint. We hebben al overeenkomsten gesloten met Zuid-Afrikaanse exporteurs en zijn klaar voor het volgende seizoen. Wat markten betreft, zijn we erg geïnteresseerd in Oekraïne, dat een grote markt en een enorm afzetpotentieel heeft; andere buurlanden zoals Letland, Estland en Litouwen zijn kleine markten, maar de vlotte en gemakkelijke logistiek maakt ze even interessant. Wat betreft potentieel interessante variëteiten denk ik aan rode dadels uit China, en we zijn op zoek naar betrouwbare exporteurs voor deze dadels; overigens zijn "Chinese dadels" en "rode dadels uit China" twee van de zoektermen die vaak terugkomen op onze online winkel. En als we doorgaan met het garanderen van grote volumes van variëteiten die al erg populair zijn, denk ik dat de optie van Algerijnse oorsprong nog een groot onaangeboord potentieel heeft."

Daktyli.pl nam dit jaar voor het eerst deel als exposant aan de Fruit Logistica, een belangrijke ervaring voor Al Amoodi: "Ik heb veel interessante dingen geleerd. Er waren veel exposanten die gespecialiseerd waren in dadels, maar ik was verrast om te zien dat veel van hen, zo niet allemaal, gespecialiseerd waren in slechts één variëteit. De vraag naar dadels van bezoekers aan de beurs overtrof mijn verwachtingen. Ik dacht dat de meeste discussie zou gaan over laaggeprijsde variëteiten, maar de meeste vraag ging uit naar premium variëteiten, met name Medjool. Fruit Logistica bezoekers waren op zoek naar de allerbeste onder de beste kwaliteit, en de prijs was een secundaire overweging. Ik denk dat de vraag het grootst is in Duitsland, Nederland en de Scandinavische landen. Tot slot merkte ik op de beurs dat de trend in de richting van biologische Medjool dadels gaat. Dit versterkt onze keuzes, omdat we sinds vorig seizoen een gecertificeerde biologische verkoper zijn en we van plan zijn om meer biologische Medjool uit Palestina, Jordanië en Israël te halen. Er is ook interesse in biologische Deglet Nour uit Algerije."

"We zullen ook aanwezig zijn op Fruit Attraction als bezoekers en we kijken er nu al naar uit om daar in de toekomst deel te nemen en te exposeren. Ik denk dat de grote belangstelling voor dadels op grote internationale beurzen bewijst dat de manier waarop consumenten tegen dadels aankijken is veranderd en dat ze niet langer alleen aan een religieuze of etnische kalender zijn gekoppeld, maar nu worden gezien als een exotische vrucht en superfood, en terecht. De wereld ontdekt en omarmt een uitzonderlijke vrucht", besluit Al Amoodi.

Voor meer informatie:
Mohammed Al Amoodi
Daktyli.pl
Tel: +48507665861
shop@daktyli.com
www.daktyli.pl