Er wordt veel gesproken over het verminderen van plastic verpakkingen voor AGF, veel landen voeren nieuwe wetgeving in om plastic verpakkingen in de sector te verminderen of zelfs te verbieden. Allfresh Wholesale in Ierland werkt hier al een paar jaar aan, voor producten zoals paprika's, bananen, selderij, cherrytomaten, kruiden en meer recent avocado's en druiven.
"We leveren voornamelijk aan cateringklanten, maar waarom hebben zij plastic verpakkingen nodig voor groenten en fruit?" zegt Barra Sweetnam, eigenaar van Allfresh. "Een paar jaar geleden zijn we gestopt met de driekleurige verpakkingen voor paprika's en verkopen we ze nu per stuk en los gemengd. We stellen gemengde bestellingen voor klanten samen. Het kost wat meer werk, maar we hebben tot nu toe 97.680 plastic verpakkingen minder gebruikt. We zijn ook overgestapt op het los verkopen van druiven. Het is niet altijd makkelijk, maar als we 50% van onze klanten zover kunnen krijgen om over te stappen, is dat al een mooie stap vooruit. In 2024 verkochten we 8.798 dozen met 10 verpakte avocado's, allemaal in plastic. Nu verkopen we ze los, wat betekent dat we 87.980 plastic verpakkingen minder gebruiken. Selderij en kruiden zijn andere producten die we proberen plasticvrij te maken. Niet al onze klanten willen dit, maar als we de verpakking van een deel kunnen verminderen, is dat een mooie winst."
Voorbeelden
"De hoeveelheid plastic die we hebben bespaard door over te stappen naar duurzamere verpakkingsopties is indrukwekkend. Hier zijn de besparingen per product:
- Gemengde paprika's: 9.768 dozen x 10 verpakkingen = 97.680 minder plastic verpakkingen.
- Bananen: 5.000 dozen x 20 verpakkingen per doos = 100.000 minder plastic zakken.
- Rabarber: 850 dozen x 10 verpakkingen = 8.500 minder plastic verpakkingen.
- Bonen: 6.500 dozen x 3 verpakkingen = 19.500 minder plastic verpakkingen.
- Peultjes en sugar snaps: 3.755 dozen x 3 verpakkingen = 11.265 minder plastic verpakkingen.
- Broccoli: Overgestapt van verpakkingen van 200 g naar voornamelijk 1 kg, 11.671 kg x 5 verpakkingen = 58.355 minder plastic verpakkingen.
Deze lijst is nog langer en brengt de totale besparing op 666.656 minder plastic verpakkingen. Een belangrijke stap in de richting van duurzamer ondernemen."
Met het seizoen 'Naked' streeft Allfresh naar een miljoen plasticvrije verpakkingen. "We moeten naar onze leveranciers gaan en vragen om plasticvrije producten, dit is een uitdaging omdat sommige met barcodes werken. Voor ons als grossier gebruiken we geen barcodes, we leren onze medewerkers de producten kennen en wegen. Onze concurrenten zijn de grote multinationals, zij moeten met barcodes werken omdat alles wordt ingescand en uitgescand."
Als bedrijfseigenaar heeft Barra altijd geprobeerd om duurzaam te zijn en waar mogelijk lokale groenten en fruit te promoten. "Natuurlijk is dat niet altijd realistisch, we kunnen niet alles in Ierland verbouwen, we moeten importeren, maar als we het plastic hier kwijt kunnen raken, maakt dat een groot verschil, ook voor onze klanten. Als ze groente en fruit kopen in plastic verpakkingen, moeten ze betalen om die kwijt te raken."
Barra zei dat het grootste probleem is dat retailers bijna al het in plastic verpakte AGF verkopen omdat ze ook de barcodes nodig hebben. "In Frankrijk hebben ze het gebruik van plastic verpakking voor groente en fruit verboden en de verkoop is met 30% gedaald. Als consumenten losse groente en fruit kunnen kopen, kopen ze alleen wat ze kunnen gebruiken en kopen ze bijvoorbeeld geen pak van vijf citroenen als ze weten dat ze er maar twee nodig hebben. De grootste winst hierbij is een enorme daling in voedselverspilling."
"We hebben ons plasticgebruik stap voor stap verminderd. Hoewel we wat verlies hebben gezien door onnauwkeurig wegen en enige schade aan het product, is dit niet significant. We proberen ons te onderscheiden van de grotere spelers in de sector, wat ons contracten heeft opgeleverd om aan grote hotels te leveren. Om dit verder te ontwikkelen, moeten onze klanten hier ook in geloven."
"Duurzaamheid gaat echter niet alleen over het verminderen van plastic. Het draait ook om lokaal inkopen, bij voorkeur Iers, en inkopen met een kleinere ecologische voetafdruk, zoals uit Spanje in plaats van China. Het gaat om een duurzame toekomst voor iedereen. We moeten ook kritisch kijken naar waar onze producten vandaan komen: Zijn de lonen eerlijk? Worden arbeiders uitgebuit? In 2024 hebben we bijvoorbeeld geen groenten en fruit uit Israël gekocht. We moeten ook kijken naar de gepelde knoflook uit China; 13.247 kg wordt daar geïmporteerd, terwijl slechts 648 kg uit Spanje komt, wat slechts 4,6% van de totale hoeveelheid is. De reden hiervoor is dat het spotgoedkoop is. Kunnen we klanten ertoe aanzetten om hun sociale verantwoordelijkheid te nemen en meer te betalen voor Europese producten?"
Voor meer informatie:
Barra Sweetnam
Allfresh Wholesale
Tel: +353 21 4510526
barra@allfresh.ie
www.allfresh.ie