Tholen - In een wereld die steeds dynamischer en complexer wordt, is creativiteit een essentiële eigenschap voor bedrijven. Het stelt zowel individuen als organisaties in staat om innovatieve ideeën te genereren, problemen op te lossen en zich flexibel aan te passen aan veranderingen. Verspodium opende haar eerste bijeenkomst met dit thema op een locatie die bol staat van creativiteit: Zuidkoop, vooral bekend om de beurspresentaties die zij voor bedrijven verzorgen.
© Marjet Lubbers-Bruijnse | AGF.nl
Klik hier voor de fotoreportage
Eerste spreker was Rick Klaaijsen van Creative Zaken, 30 jaar actief in voornamelijk de glastuinbouw waar hij bedrijven helpt bij storytelling, positionering en opvallen. "Veel mensen denken bij creativiteit aan kunst, maar je hoeft niet te kunnen tekenen om creatief te zijn", zo is zijn ervaring. Hoe creativiteit ontstaat, is en blijft een mysterie, maar je hoeft er geen aanleg voor te hebben. Het is vooral een kwestie van beginnen en doen.
© Marjet Lubbers-Bruijnse | AGF.nlRick Klaaijsen van Creatieve Zaken
Voor creativiteit heb je inspiratie nodig. Rick laat zich inspireren door de natuur en oude verhalen. Dat is de bedding waar een zaadje vol potentie tot ontwikkeling kan komen. "Een idee is ook een zaadje. Voor bedrijven is het belangrijk dat ze een goede bedding bieden om ideeën tot ontwikkeling te brengen", benadrukt Rick. De bedding zijn kernwaarden van een bedrijf en hoewel uit onderzoek blijkt dat 90% van de bedrijven kernwaarden hebben, voelt slechts 14% van de medewerkers zich betrokken bij die waarden. En dat is erg zonde, zei Rick. "Voor een bedrijf is eenheidszin belangrijk, het besef dat je onderdeel bent van en groter geheel. Dan kan creativiteit tot expressie komen."
© Marjet Lubbers-Bruijnse | AGF.nlDanielle Bruin van Bejo Zaden
De metafoor van het zaadje sloot goed aan bij het verhaal van de tweede spreker Danielle Bruin, Food & Value Chan Manager bij Bejo Zaden. Voordat een Bejo-zaadje in een retailschap ligt, doorloopt dit talloze ontwikkelingsfasen. In elke fase is er creativiteit nodig waarbij Bejo vooral gefocust blijft op de marktbehoefte. Marketing is daarom nauw betrokken bij het hele proces van het stellen van veredelingsdoelen tot aan de marktintroductie van een commercieel ras. Aan de hand van bietenrassen liet ze zien hoe creativiteit telkens een rol speelt. Ook de biet zelf zit volop potentie, je kunt er werkelijk alle kanten mee op, van lippenstift tot biefstuk. "Hoe groter een land is in bieten, hoe creatiever in gebruik", constateerde Danielle.
© Marjet Lubbers-Bruijnse | AGF.nlNatalie Zuidgeest van Zuidkoop
"Een mooi verhaal laten beleven," aldus directeur Natalie Zuidgeest. Zuidkoop maakt niet alleen presentaties, maar bedrijven helpt om hun verhaal tot leven te brengen. Door middel van beleving en emotie zorgen ze ervoor dat een boodschap niet alleen wordt gezien, maar ook echt wordt ervaren. En daarvoor is ook creativiteit nodig. Zuidkoop pakt dat hele proces op. Om de creativiteit die Zuidkoop in huis heeft in te zetten kruipen ze 'in het zaadje' van een bedrijf. Natalie: "Elk bedrijf heeft zijn eigen DNA. Voordat we starten halen we zoveel mogelijk informatie op, ook van derden. Dan kunnen wij pas iets moois maken." Wat Zuidkoop allemaal in huis heeft, konden deelnemers ook ervaren tijdens de rondleiding langs het atelier, de vele decorstukken als halffabricaat en de spuiterijen. Zuidkoop maakt de presentaties grotendeels zelf in het atelier/werkplaats zodanig dat deze later als een 3D-puzzel in elkaar gezet kan worden.
Naast projectpresentaties ontwerpt, levert en onderhoudt Zuidkoop interieurbeplanting waarbij ze continu de grenzen opzoeken van wat mogelijk is met de interne natuur. In de showroom troffen bezoekers vele voorbeelden: kolossale monumentale planten, plantenwanden met een mix van verschillende soorten planten, gestabiliseerd mos, verse en zijden bloemarrangementen. "We zijn makers, denkers en doeners en door de synergie tussen beide activiteiten standbouw en interieurbeplanting kunnen we grenzeloze mogelijkheden bieden."
Verspodium keek terug op een succesvolle eerste bijeenkomst. Georganiseerd door hetzelfde team als AGF-trendcafé, Wilma van den Oever en Maurice Wubben, maar met een nieuwe naam en met nieuwe energie. "Veel deelnemers van AGF-trendcafé zijn meegegaan naar Verspodium. We zijn heel tevreden over de belangstelling. Met 30 deelnemers is er veel ruimte voor interactie, vragen en netwerken", aldus Maurice.
Klik hier voor de fotoreportage
Voor meer informatie:
Verspodium
Maurice Wubben
maurice@verspodium.nl
Tel.: 06 46 620320
Wilma van den Oever
wilma@granaatappelcommunicatie.nl
Tel.: 06 30 986476