Volgens Sukhdeep Sethi, Managing Director bij AVI Global Plast, zijn groenten en fruit met toegevoegde waarde niet slechts een trend, maar veranderen ze daadwerkelijk het assortiment aan groenten wereldwijd. "Of je nu een drukke hypermarkt in Mumbai, een supermarkt in Madrid of een winkelketen in New York binnenloopt, het beeld zal je bekend voorkomen: keurig verpakte meloenpartjes, gemengde fruitmedleys, gesneden sla en kant-en-klare groentepakketten. Waarom? Omdat verse producten inspelen op de moderne levensstijl van consumenten."
In India is snacken geëvolueerd naar iets anders dan de traditionele snacks, met stedelijke millennials die steeds vaker kiezen voor voorgesneden fruit als tussendoortje. Sethi benadrukt dat gemak nog nooit zo belangrijk is geweest. "De meeste mensen jongleren met werk, gezin en hun sociale leven, waardoor maar weinigen de tijd hebben om uren te besteden aan het bereiden van maaltijden. De gemiddelde Amerikaan heeft minder dan een uur per dag om te koken en te eten. Online boodschappen doen heeft deze trend alleen maar versterkt. Verse, gesneden producten maken de vraag over rijpheid en kwaliteit overbodig. Zodra klanten ontdekken dat deze producten voldoen aan hun behoefte aan gemak en versheid, kijken ze zelden nog terug. Tot slot is er het aspect van duurzaamheid. Verse gesneden proucten helpen voedselverspilling te verminderen door voorgedoseerde, kant-en-klare opties aan te bieden die bederf tot een minimum beperken."
© AVI Global Plast Pvt. Ltd.De juiste verpakking speelt een cruciale rol in de hygiëne van vers gesneden fruit, zegt Sethi. "Een van de duidelijkste voorbeelden zijn knoeibestendige clamshells. Bij groente en fruit, waar klanten de producten voor aankoop vaak aanraken en inspecteren, helpt een verzegelbare verpakking besmetting te voorkomen. Voor kant-en-klare groenten en fruit, zoals appelschijfjes, blokjes meloen en gemengde groentepakketten, dienen deze clamshells als eerste verdediging tegen kruisbesmetting en bouwen ze het vertrouwen van de consument op. Het succes van vers gesneden producten zit hem in de verpakking. Het maakt of breekt de kwaliteit, houdbaarheid en zelfs het vertrouwen in het product."
© AVI Global Plast Pvt. Ltd.
Het is geen gemakkelijke taak om groenten en fruit, die veel vocht bevatten, zoals champignons, komkommers en paprika's, knapperig en verkoopklaar te houden, legt Sethi uit: "Het is een delicate balans om de zichtbaarheid van het product te combineren met het verlengen van de houdbaarheid. AVI Global biedt bijvoorbeeld MAP (Modified Atmosphere Packaging)-oplossingen, die de versheid verlengen en het natuurlijke uiterlijk van het fruit behouden. In de wereld van verse producten is presentatie namelijk net zo belangrijk als bescherming."
Hoewel condens misschien onbelangrijk lijkt, benadrukt Sethi dat het vaak een groot probleem is in de retail. "We hebben allemaal wel eens condensatie gezien aan de binnenkant van een punnet, wat ervoor zorgt dat producten er minder vers uitzien. De anticondensverpakkingen van AVI bieden een oplossing door groenten zoals bladeren, okra, wortelen, champignons en nog veel meer vrij te houden van mist. Dit helpt retailers om minder afval te hebben en zorgt ervoor dat consumenten thuis groenten en fruit krijgen die 2-3 dagen langer vers blijven."© AVI Global Plast Pvt. Ltd. De consumenten van vandaag willen vers gesneden producten als ontbijtbooster, lunchpakket, naschoolse snack of zelfs als snel bijgerecht bij het avondeten, waardoor er ruimte is voor nieuwe verpakkingsvormen zoals vierkante en ronde delicatessenverpakkingen, waar van alles in past, van mixen van tropisch fruit tot dipsausjes en salsa's of gehakte groentenmedleys.
"Omdat vers gesneden groenten en fruit blijft domineren, wordt de verpakking snel de ruggengraat van het succes van de categorie. Voor retailers en verwerkers draait het niet langer alleen om het veilig houden van groente en fruit, maar ook om het ontwerpen van de juiste verpakking die het product aantrekkelijker maakt, de krimp vermindert en waarde toevoegt aan het schap. Verpakkingen blijven de stille factor die merken helpt vers, flexibel en klaar voor de toekomst te blijven," besluit Sethi.
Voor meer informatie:
Sukhdeep Singh Sethi
AVI Global Plast, India
sethi@avigloplast.com
https://avigloplast.com/