Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vrachtwagenheffing in 2026 verhoogt kosten voor bedrijven

Nederland voert medio 2026 een vrachtwagenheffing in voor vrachtauto's van 3500 kilogram en zwaarder. Deze maatregel heeft directe gevolgen voor beroepsgoederenvervoerders en voor bedrijven die zelf goederen vervoeren. De invoering betekent een structurele kostenverhoging, waarop ondernemers zich nu al kunnen voorbereiden.
De heffing is gebaseerd op het aantal gereden kilometers en het emissieniveau van het voertuig. Hiermee wordt schoner vervoer gestimuleerd: voertuigen met lagere uitstoot betalen minder of worden vrijgesteld, zo schrijft evofenedex.

Doel: schoner en slimmer transport
De invoering van de vrachtwagenheffing is onderdeel van het streven naar een duurzamer en efficiënter transportnetwerk. De opbrengsten vloeien grotendeels terug naar de sector en worden ingezet voor verduurzaming en innovatie. Dit omvat subsidies voor de aanschaf van zero-emissievrachtauto's (AanZET) en investeringen in laadinfrastructuur en waterstoftankstations.

Financiële impact op transportkosten
Met de invoering van de heffing verandert de kostenstructuur binnen de transportsector. De tarieven worden afhankelijk van de emissieklasse van het voertuig, waardoor ondernemers met oudere dieselvoertuigen relatief hogere kosten dragen. Dit heeft gevolgen voor prijsstelling, routeplanning en de inzet van materieel van eigen vervoerders en beroepsgoederenvervoerders.

Ter illustratie: voor een vrachtauto met een Euro 5-motor (19.000 kilogram TMM, met 4 assen of meer) die jaarlijks 55.000 kilometer rijdt, ga je naar verwachting net iets meer dan 10.000 euro per jaar aan vrachtwagenheffing betalen. Ter vergelijking, normaliter zou een bedrijf met het eurovignet jaarlijks maximaal 1352 euro moeten betalen.

Schoner vervoer krijgt reductie op heffing
Schoner vervoer bestaat uit voertuigen met een lage CO₂-uitstoot en emissievrije aandrijftechnieken, zoals elektrische en waterstofauto's. De hoogte van de heffing wordt bepaald door de emissieklasse. Elektrische vrachtauto's worden niet volledig vrijgesteld, maar krijgen een forse reductie op de heffing. Daarnaast is voor zware elektrische bestelauto's tot 4,25 ton een volledige vrijstelling opgenomen in de regeling.

Voorbereidingen treffen
Bedrijven doen er verstandig aan nu al actie te ondernemen. Analyseer de verwachte kostenstijging en kijk waar besparingen mogelijk zijn. Als je oudere voertuigen hebt, kan het aantrekkelijk zijn om te investeren in schoner materieel, zoals de overstap naar elektrische of waterstofvoertuigen. Er zijn diverse subsidiemogelijkheden beschikbaar.

Tijdspad en verdere ontwikkelingen
Het wetsvoorstel voor de vrachtwagenheffing is inmiddels aangenomen. De voorbereidingen voor de invoering, waaronder de toelating van Europese toldienstaanbieders en de technische infrastructuur, verlopen volgens planning. De komende periode wordt verdere informatie verwacht over de exacte tarieven en praktische uitvoering.

Duurzaam Vervoer Inspiratie Event
Om bedrijven te helpen, organiseert evofendex een informatiesessie over de vrachtwagenheffing tijdens het Duurzaam Vervoer Inspiratie Event op 21 mei. Ze lichten de gevolgen van de heffing toe en bespreken hoe bedrijven zich hierop kunnen voorbereiden.
Duurzaam Vervoer Inspiratie Event

Bron: evofenedex