De wereldwijde scheepvaartsector blijft beïnvloed door dominante entiteiten, met Maersk en CMA CGM op kop in 2024, die elk US$55,5 miljard aan inkomsten rapporteren. COSCO volgt met US$32,3 miljard en behoudt zijn positie in de maritieme logistiek.
© Container News
Hapag-Lloyd en Ocean Network Express (ONE) nemen de vierde en vijfde positie in, met inkomsten van respectievelijk US$20,7 miljard en US$18,8 miljard. Dit weerspiegelt de aanhoudende trends in de wereldwijde handel en vraag naar containers. Evergreen, een andere grote speler, rapporteerde US$14,1 miljard, terwijl ZIM, HMM en Yang Ming inkomsten boekten van respectievelijk US$8,4 miljard, US$8 miljard en US$6,9 miljard. Wan Hai maakt de top 10 compleet met een omzet van US$4,9 miljard.
MSC ontbreekt in deze lijst vanwege haar privéstatus en het niet bekendmaken van financiële cijfers.
Nu de wereldwijde ketens voor uitdagingen staan, waaronder geopolitieke spanningen en variabele vrachttarieven, blijven deze vervoerders zich aanpassen en de dynamiek van de internationale handel beïnvloeden.
Bron: Container News