Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Colruyt neemt 100% belang in bedrijf achter Foodbag

Sinds februari 2022 heeft Colruyt Group een belang van 41,36% in Smartmat NV ("Smartmat"), specialist in maaltijdboxen onder het merk Foodbag. In april 2025 wordt dit belang verder verhoogd tot 100% waarbij Colruyt Group NV het belang van 41,36% van Korys Investments NV ("Korys") en het resterende belang van 17,28% van de overblijvende oprichters verwerft.

© Foodbag

Foodbag
Smartmat is een Belgische speler in de online voedingsmarkt. De onderneming is vooral gespecialiseerd in de samenstelling en levering van maaltijdboxen onder het merk Foodbag. Het Belgische Foodbag levert wekelijks maaltijdboxen in heel België en werkt samen met meer dan 100 lokale leveranciers voor verse ingrediënten en met eigen bezorgers voor levering aan huis. "Klanten kunnen, op een flexibele manier en dus zonder abonnement, elke week kiezen uit 35 gerechten en er is voor ieder wat wils: gerechten geïnspireerd op de Belgische keuken, vegetarische of vegan gerechten maar even goed nieuwe smaken en keukens. Naast levering aan huis kunnen maaltijdboxen ook worden afgehaald in meer dan 100 Collect&Go afhaalpunten en worden er 'one meal'-kits aangeboden in Okay-winkels; Foodbag onderscheidt zich zo met een omnichannel aanpak."

"Foodbag kende de afgelopen jaren een mooie groei, zowel wat betreft aantal klanten als aantal bestellingen per klant, en groeide sneller dan de markt. Smartmat is zo een leider in de Belgische fresh food e-commerce en ziet nog veel groeipotentieel. In boekjaar 2024 realiseerde Smartmat een omzet van ongeveer EUR 50 miljoen en een EBITDA-marge van meer dan 10%."

© Foodbag

Jessie Maras, CEO van Foodbag: "Met onze aandeelhouders zijn we er de afgelopen jaren in geslaagd ons merk uit te breiden en te versterken, waarbij we kennis konden delen en ook onze eigenheid konden bewaren en verder uitbouwen. We blijven ook na de volledige overname door Colruyt Group nauw samenwerken én we blijven autonoom verder bouwen aan ons groeiverhaal."

Jessie Maras is sinds begin 2025 CEO van Foodbag. Ex-CEO en mede-oprichter van Foodbag, Stéphane Ronse, is bestuurder bij Smartmat en blijft operationeel nauw betrokken.

De transactie
In april 2025 zal Colruyt Group haar belang in Smartmat NV verhogen van 41,36% naar 100% waarbij de resterende aandelen worden verworven van Korys en de overblijvende oprichters.

Als gevolg van deze transactie zal het kasstroomoverzicht van Colruyt Group een netto cash uitgave van ongeveer EUR 50 miljoen omvatten in boekjaar 2025/26. De waardebepaling gebeurde door toepassing van marktconforme waarderingsmethodes.

© Foodbag

In het kader van de belangenconflictregeling werden de vereiste maatregelen genomen bij de initiële transactie in februari 2022 toen Colruyt Group 41,36% van de aandelen van Smartmat NV heeft verworven. Daarbij werden tevens call- en put-opties uitgewerkt die nu worden uitgeoefend.

Voor de openbare aankondiging in overeenstemming met artikel 7:97, §4/1 van het Belgische Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) betreffende de verhoging van de participatie in Smartmat NV verwijzen we naar de bijlage in het persbericht van 4 februari 2022.

Smartmat NV werd tot en met boekjaar 2024/25 opgenomen in de geconsolideerde cijfers van Colruyt Group volgens de vermogensmutatiemethode. Na deze transactie, vanaf begin april 2025, zal Smartmat NV integraal geconsolideerd worden.

Bron: Colruyt

Publicatiedatum: