Zes maanden voor het begin van het Britse appel- en perenseizoen 2024/25 neemt de concurrentie om de titel van British Apples & Pears Limited (BAPL) Retailer of the Year flink toe. BAPL, de organisatie die telers uit het VK vertegenwoordigt, heeft onlangs haar nieuwste gegevens gedeeld over de hoeveelheid Britse appels en peren die supermarkten in het VK van september 2024 tot februari 2025 hebben ingekocht – en de resultaten zijn opvallend.
Asda leidt in groei
Een van de meest opvallende prestaties is die van Asda, die een aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt. De retailer heeft het volume Britse appels dit seizoen bijna verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, van 4.086 ton (september 2023 tot februari 2024) naar 8.079 ton in het huidige seizoen.
Andere retailers laten een sterke groei zien
Lidl, Sainsbury's en M&S hebben hun aankopen van Britse appels in de eerste helft van het huidige seizoen ook aanzienlijk verhoogd ten opzichte van dezelfde periode twee jaar geleden (2022/23). Het volume van Lidl steeg met 2.225 ton, Sainsbury's met 2.189 ton en M&S met 1.090 ton. Dit wijst op een bredere trend van groeiende steun voor groenten en fruit van eigen bodem onder grote retailers.
Aldi leidt nipt in totaal volume
Wanneer zowel de Britse appel- als perenvolumes worden gecombineerd, heeft Aldi momenteel een nipte voorsprong op Tesco. Aldi noteerde 18.059 ton vergeleken met 17.980 ton bij Tesco - een verschil van slechts 79 ton.
Meer marktaandeel dan Tesco
Om rekening te houden met de verschillen in de grootte van retailers, vergelijkt BAPL ook het aandeel van elke supermarkt in de Britse verkoop van appels en peren met hun totale aandeel in de retailmarkt. Aldi, met een marktaandeel van 10,3% in de retailmarkt, is verantwoordelijk voor maar liefst 19,1% van de Britse verkoop van appels en peren – bijna het dubbele van zijn marktaandeel.
"Aldi's marktaandeel in hardfruit is bijna twee keer zo groot als hun marktaandeel in de levensmiddelenmarkt, wat indrukwekkend is," zegt Ali Capper van BAPL. "Maar Lidl heeft het nog beter gedaan. Het aandeel van Lidl in de retailmarkt is 7,3%, maar ze hebben 16,5% van alle Britse appels en peren verkocht. Dat is meer dan het dubbele van hun marktaandeel in levensmiddelen. Als Tesco dezelfde prestaties zou leveren, zouden ze meer dan 50% van alle Britse appels en peren verkopen."
Naarmate het seizoen vordert, zal alle aandacht uitgaan naar de grote supermarkten in het VK om te zien wie zich uiteindelijk de beste supporter van Britse appel- en perentelers zal kronen.
© BAPVoor meer informatie:British Apples and Pears
Tel: +44 01507 353778
admin@britishapplesandpears.co.uk
www.britishapplesandpears.co.uk