Aldi trakteert consumenten die jarig zijn op 5 aprilAldi viert zijn 35-jarig bestaan in het VK met een unieke giveaway voor consumenten die dezelfde verjaardag delen. De op drie na grootste supermarkt van Groot-Brittannië, die zijn eerste winkel in het VK opende op 5 april 1990, nodigt iedereen die op 5 april geboren is, ongeacht het jaar, uit om een Aldi-voucher te claimen - de perfecte verjaardagstraktatie!
Bron: aldipresscentre.co.uk
Spanje: Mercadona promoot gezond etenDe Spaanse supermarktketen Mercadona zet zich sterker in voor gezonde voeding door in te spelen op veranderende consumentengewoonten. Het bedrijf biedt ook meer praktische formaten, zoals gedopte noten, en etiketten met bereidingsinstructies voor verschillende bereidingswijzen van voedsel, zoals grill, oven, stoom en air fryer.
Bron: esmmagazine.com
Poolse supermarktketen Eurocash draait naar verlies in 2024Poolse supermarktketen Eurocash zei dat haar jaarresultaat omsloeg naar een verlies van 26,9 mln zlotys (€6,3 mln) in 2024, van een winst van 99,2 mln een jaar eerder, nadat het eind vorig jaar waarschuwde voor een moeilijke marktomgeving.
Bron: reuters.com
Voorzitter Spar Gran Canaria uitgeroepen tot Sociaal Ondernemer van het Jaar Ángel Medina Padrón, president van Spar Gran Canaria, is bekroond met de EY National Entrepreneur of the Year 2024 Award in de categorie Social Entrepreneur, als erkenning voor zijn werk, zakelijk succes en inzet voor de samenleving. Met een sterke MVO-strategie heeft Spar Gran Canaria een groot aantal langdurige samenwerkingsverbanden opgezet met liefdadigheidsinstellingen, scholen, musea en lokale gemeenschappen. Als onderdeel van hun duurzame inkoopbeleid legt Spar Gran Canaria speciale nadruk op het onderhouden van relaties met telers. Via deze partnerschappen zorgt Spar Gran Canaria voor de inkoop van lokale groente en fruit en steunt het de telers financieel. Deze overeenkomsten zorgen ervoor dat ze de beste kwaliteit groenten en fruit kunnen aanbieden aan klanten via hun retail netwerk.
Bron: Spar-international.com
VK: Co-op behaalt winst en ledengroei tegen externe tegenwind inCo-op heeft haar omzet gehandhaafd op £ 11,3 miljard als gevolg van voortzetting van de right size van het bedrijf en als gevolg van een extra 53e week in het vergelijkende jaar. Het onderliggend bedrijfsresultaat is gestegen met £34 mln tot £131 mln (2023: £97 mln). Winst voor belastingen omhoog met £133 mln naar £161 mln (2023: £28 mln), dankzij hogere operationele winsten en verbeterde beleggingsrendementen van het Funeralcare plan.
Bron: co-operative.coop
M&S-voorzitter Archie Norman: online levensmiddelen zijn niet winstgevendVoormalig Asda CEO en huidige Marks & Spencer voorzitter Archie Norman heeft verklaard dat Ocado Retail - de joint venture tussen M&S en Ocado Group - binnenkort "veel geld waard zal zijn", ondanks dat de online levensmiddelensector niet winstgevend blijkt. Tijdens zijn toespraak op de Retail Technology Show 2025 benadrukte Norman het potentieel van de onderneming door te zeggen dat het een unieke manier zou zijn om een betere online food business te leveren. Hij wees erop dat Ocado Retail met 13% per jaar sneller groeit dan de foodretail in het VK en dat bijna een derde van de omzet nu afkomstig is van M&S producten.
Bron: retailgazette.co.uk
Veel Zweden kunnen het zich niet veroorloven om gezond te etenHet Vegocracy Report 2025 van Picadeli onthult dat negen van de tien Zweden - wat miljoenen mensen betreft - niet genoeg groenten en fruit eten volgens de aanbevolen richtlijnen, ondanks dat deze producten essentieel zijn voor een gezonde levensstijl. Wanneer groenten en fruit te duur zijn, geven veel Zweden de voorkeur aan andere voedingsmiddelen. Sommige groepen, zoals gezinnen en werklozen, zijn kwetsbaarder dan andere. Maar liefst 31% van de gezinnen met kinderen geeft aan dat ze zich simpelweg geen genoeg groenten en fruit kunnen veroorloven, een stijging van 82% ten opzichte van het Vegocracy Report van vorig jaar. Van de werklozen zegt 58% hetzelfde.
David von Laskowski, CEO van Picadeli en Greenfood Group, verklaart: "Wanneer de prijzen stijgen, worden de meest kwetsbaren in de samenleving het hardst getroffen. Hoewel de inflatie is afgenomen, blijven de voedselprijzen hoog, neemt de werkloosheid toe en is er wereldwijd veel onzekerheid. Dit heeft invloed op de eetgewoonten van de Zweden. Dit jaar zeggen aanzienlijk meer mensen dat ze zich geen voldoende groenten en fruit kunnen veroorloven, wat een zorgwekkende stijging van 63% betekent."
Deze bevindingen komen uit de editie van dit jaar van het Vegocracy Report, uitgevoerd door Ipsos in opdracht van Picadeli. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 12.000 mensen in Zweden, Finland, Duitsland, België, Frankrijk, het VK en de VS, en onderzoekt eetgewoonten en de invloed ervan op gezondheid en levenskwaliteit.
Bron: greenfood.se