Voedselverspilling is de afgelopen jaren steeds meer in de belangstelling gekomen. Tegenwoordig wordt er niet alleen gesproken over voedsel dat wordt weggegooid vanwege bederf, maar ook over groente en fruit die verloren gaan, niet omdat ze ongeschikt zijn, maar omdat ze niet voldoen aan de strengste normen van retailers.
Farmers Pick werkt rechtstreeks samen met telers en producenten om groente en fruit te redden die anders weggegooid zouden worden of minder goed zouden presteren door de 'onrealistische' schoonheidsnormen van supermarkten. Het bedrijf biedt deze producten vervolgens aan zijn abonnees aan voor prijzen die tot 30% lager liggen dan die van de grote supermarkten.
Farmers Pick beschikt over een netwerk van meer dan 50 telers, meer dan 25.000 actieve abonnees en meer dan 100 gepassioneerde medewerkers die zich inzetten om groente en fruit uit heel Australië te redden.
© FarmersPickRechts Josh Ball met een medewerker van Farmers Pick
"In 2020 lanceerden we Farmers Pick, een direct-to-consumer platform voor levensmiddelen dat 'imperfecte' groenten en fruit, bijna houdbare basisproducten voor de voorraadkast en andere essentiële producten redt. Farmers Pick bewijst dat een levensmiddelenbedrijf zowel winstgevend als doelgericht kan zijn en werkt aan het aanpakken van de 7,3 miljoen ton voedselverspilling in Australië per jaar," legt Josh Ball, medeoprichter van Farmers Pick, uit.
"Tijdens onze eerste bezoeken aan de groothandelsmarkten merkten we dat er veel groente en fruit was dat ze niet eens naar de markt wilden brengen, omdat het risico zo groot was dat het niet zou verkopen. We praatten ook met de telers en producenten en ontdekten al snel de moeilijkheden waar velen van hen mee te maken hebben. Ze vertelden ons over de stijgende kosten van apparatuur en logistiek, veranderend weer of extreme weersomstandigheden, tekorten aan arbeidskrachten en de voortdurend veranderende cosmetische eisen van de supermarkten.
"We waren vastbesloten om een verschil te maken, en zijn dat nog steeds, dus hebben we Farmers Pick niet alleen gebouwd om voedsel dat voor afval bestemd was om te leiden, maar ook om een eerlijker model te creëren waarbij telers voor al hun levensmiddelen worden betaald en consumenten toegang krijgen tot versere, betaalbare levensmiddelen zonder in te leveren op waarden."
Wat begon als een klein, waardegedreven initiatief om voedselverspilling tegen te gaan, is uitgegroeid tot een bredere onderneming met een sterke keten en nauwe relaties met telers en boeren. "In de loop der jaren hebben we deze partnerschappen uitgebreid met boeren, telers en leveranciers die onze visie delen om groente en fruit van hoge kwaliteit toegankelijker te maken, ongeacht hoe het eruit ziet. Deze langdurige relaties hebben ons in staat gesteld om meer onvolmaakte en overtollige groente en fruit rechtstreeks aan klanten te leveren en tegelijkertijd de telers een stabieler en eerlijker inkomen te bieden," aldus Josh.
"We leveren nu aan meer dan 25.000 huishoudens in Melbourne, Sydney, Canberra, Brisbane, Sunshine Coast, Gold Coast, Central Coast en belangrijke regionale gebieden. De ontwikkeling van ons bedrijf is geleid door operationele discipline, impact op de gemeenschap en een toewijding om te bewijzen dat ethisch zakendoen en sterke groei hand in hand kunnen gaan."
© FarmersPick
Een mix van basisproducten en seizoensproducten
Farmers Pick probeert altijd een mix van basisproducten te bieden die mensen dagelijks in hun voeding gebruiken, zoals aardappelen, uien, wortelen, appelen, citrus en bladgroenten. Dit zijn de basisproducten die thuis koken makkelijk en betaalbaar maken. Vervolgens bouwen ze de rest van de doos eromheen op basis van de toevloed aan producten die ze hebben gered en op basis van wat vers, in het seizoen en beschikbaar is.
"Het goede aan onze box is dat het onze klanten altijd aanmoedigt en uitdaagt om te eten en te koken met groente en fruit van het seizoen. We hebben van veel van onze klanten gehoord dat hun kinderen en gezinnen bepaalde groenten en fruit nog nooit hadden geprobeerd, maar dat ze er via onze box kennis mee maakten. Veel ouders vertelden ons ook dat het een mooi educatief hulpmiddel is - zelfs hun kieskeurige eters begonnen nieuwe voedingsmiddelen te leren kennen en ervan te genieten."
© FarmersPick
Weersomstandigheden
"Het Lockyer Valley-gebied in Queensland is een van de gebieden die het zwaarst is getroffen door de cycloon Alfred. Naast waterschade en overstromingen hebben de hevige winden voor cosmetische verschillen gezorgd bij veel gewassen, waardoor ze niet meer zo goed groeien. Ook al smaken ze nog steeds heerlijk en zijn ze veilig om te eten, we weten dat supermarkten ze zullen weigeren vanwege hun strenge schoonheidsnormen en rigide productspecificaties, wat leidt tot enorme voedselverspilling en kunstmatige prijsstijgingen omdat het aanbod beperkter wordt."
"Als we terugkijken naar een paar decennia geleden, zouden onze winkels gevuld zijn met fruit en groenten in alle verschillende vormen, maten en kleuren. Maar in de loop der tijd zijn supermarkten strenger geworden over hoe onze groenten en fruit eruit moeten zien, waardoor de verwachtingen van de consument zijn veranderd. Wij geven voorlichting over wat belangrijk is voor consumenten - om open te staan voor 'onvolmaakte' groenten en fruit. Nu de groeiomstandigheden voor gewassen veranderen en extremer worden, moeten we groente en fruit dat er anders uitziet omarmen, of het nu gaat om grootte, vorm, kleur of kleine vlekjes.
"Onze box is ook aanzienlijk goedkoper en biedt meer en betere waarde, met besparingen tot 30-50% vergeleken met grote supermarkten. Consumenten hebben gemeld dat groente en fruit van ons veel verser zijn, omdat we de tussenhandel weglaten, en ze gaan langer mee, genoeg om het hele gezin te voeden."
Voor meer informatie:
Josh Ball
Farmers Pick | The PR Group
farmerspick@prgroup.com.au
Tel: +61 424 306 609