Tholen - Afgelopen week bracht een groep AGF-ondernemers een feestelijk bezoek aan Kesbeke, bekend om hun ambachtelijke ingemaakte groenteproducten. Het bezoek aan Kesbeke stond in het teken van het positioneren van speciale lijn Kesbeke-Zuurman die exclusief voor de detailhandel zijn ontwikkeld. 25 ondernemers die een toffe Kesbeke presentatie in hun winkel hebben, kregen een rondleiding op het bedrijf. Dik Vogelaar van Postuma AGF blikt zeer enthousiast op de dag die onverwacht tot in de late uurtjes doorging.
© Daan Sturm | AGF.nlGroepsfoto van ondernemers met een opvallende winkelpresentatie van Kesbeke-Zuurman
Postuma AGF en Kesbeke werken sinds vorig jaar samen om Kesebeke-Zuurman in de markt te zetten en de verkoop resultaten zijn boven verwachting goed, vertelt Dik. Of deze producten tot het einde van het seizoen beschikbaar zijn, wordt nog spannend. "Het is lastig om in te schatten hoeveel er nodig zou zijn. Je kunt deze producten niet zomaar bijproduceren – het moet in één keer goed zijn. Volgend seizoen kunnen we slimmer plannen, zodat we nooit zonder komen te zitten."
© Daan Sturm | AGF.nlOos Kesbeke vertelt over de geschiedenis
Topdag
Het bezoek aan Kesbeke verliep ongedwongen en gezellig. De groep kreeg een rondleiding door de fabriek, waar de passie voor vakmanschap duidelijk zichtbaar was. "Het was informatief én een topdag," blikt Dik terug. Een lange dag werd het ook. "We hadden verwacht dat iedereen na het diner weer zou vertrekken, maar het werd steeds gezelliger." Eigenaar Oos Kesbeke, die toevallig jarig was en door het programma De Augurkenkoning is uitgegroeid tot een bekende Nederland, leidde de ondernemers rond. "Oos bleef maar vertellen, hij is precies zoals je hem in de TV-serie ook ziet", lacht Dik.
© Daan Sturm | AGF.nlOos was jarig en kreeg van Erik Postuma een aantal dozen Lambada's cadeau, genoeg om ook al zijn medewerkers te trakteren
Verbinding
Kesbeke-Zuurman producten onderscheiden zich in smaak en uitstraling van de reguliere Kesbeke-producten die via de supermarkt verkrijgbaar zijn. "Het is geen kwestie van alleen een ander potje, maar echt een andere beleving. Hoewel het dezelfde grondstoffen zijn, heeft deze lijn een andere smaak – kruidiger met meer karakter," legt Dik uit. Kesbeke ontwikkelde deze speciale lijn om tegemoet te komen aan de behoeften van kleinere ondernemers die hij een warm hart toedraagt. "Kesbeke is groot geworden door de kleintjes," benadrukt Dik. "En die filosofie past bij ons." Al met al was het een feestelijke dag vol inspiratie en verbinding. "Zo'n bezoek laat zien hoe belangrijk persoonlijk contact is in deze sector," sluit Dik af. "Het gaat niet alleen om producten, maar ook om verhalen en vertrouwen."
© Daan Sturm | AGF.nlGastheren Arjan de Koning en Oos Kesbeke
© Daan Sturm | AGF.nlMeet & Greet bij Kesbeke
© Daan Sturm | AGF.nlArjan de Koning leidt de deelnemers rond
© Daan Sturm | AGF.nlCock Bras van de Groentehal, Jan-Cornelis Kramer en Auke Kapitein van Verhoeff Foods, Jan Duijs van de Vinkeveense groentenhal
© Daan Sturm | AGF.nlMiriam Daems van Buitenhuis groenten en fruit en Dik Vogelaar van Postuma
© Daan Sturm | AGF.nlRoelof Keizer van Postuma en Kim Buitenhuis van Buitenhuis groenten en fruit
© Daan Sturm | AGF.nlTina Vogels Groentespeciaalzaak Vogels, Willem- Jan Peeters van Boerderijwinkel Peters, Willy Bankers en Ruud Rooijakkers van Verswinkel Bop en Bop Pitstop
© Daan Sturm | AGF.nlRutger Horring en Kitty Beentjes van Froods by Rutger
© Daan Sturm | AGF.nlDeborah van Suijlekom van Deb's groenten en fruit, Erik Postuma, Maarten Sanderman van De Bleek Culinair
© Daan Sturm | AGF.nlAnneki van De echte groetenman Hilko Jonkman Staphorst, Simone en Rowan van de smaakbeleving uit Eindhoven, Eveline Westeneng van Plattelandwinkel de Achterdijk uit Bunnik