Van kant-en-klare slamixen tot eetbare bloemen en meloenen: de Italiaanse telerscoöperatie OP Altamura uit de provincie Salerno kijkt vol vertrouwen naar de zomer. Na een goed winterseizoen voor babyleaf – met rucola als absolute favoriet – staat nu een breed en gevarieerd zomeraanbod in de startblokken. Denk aan watermeloenen, miniwatermeloenen en gele meloenen. Ook eetbare bloemen winnen terrein, vooral in het buitenland, net als de voorgesneden sla, waarin het merk Mama Salad sterker voet aan de grond probeert te krijgen op de Europese markt. De coöperatie speelt hiermee in op trends met innovatie, kwaliteit en marktgevoel.
© TMH Studio
Het babyleafsegment blijft groeien, ondanks de onvoorspelbare weersomstandigheden door klimaatverandering. "De afgelopen wintercampagne verliep goed", zegt Fabio Altamura, vicevoorzitter van de coöperatie. "Dankzij het milde weer konden we volop oogsten. En ondanks het wisselvallige weer in maart bleef de productkwaliteit hoog."
© TMH Studio
Dat is te danken aan de organisatie en het vakmanschap van de telers, die zelfs onder moeilijke omstandigheden topkwaliteit leveren. "Rucola blijft de onbetwiste topper, zowel vanwege de veelzijdigheid in de keuken als door de grote vraag vanuit de supermarktketens en exportmarkten."
© TMH Studio
Focus op watermeloenen en gele meloen in de zomer
De coöperatie houdt het niet bij bladgroenten. Voor de zomer breidt ze uit met watermeloenen, miniwatermeloenen en gele meloenen. "In Basilicata heeft een van onze leden meer dan 150 hectare gele meloenen. De oogst begint half juni en loopt door tot begin oktober", vertelt Altamura. "In Campanië starten we dit jaar met watermeloenen, die onder het merk Altamura OP op de markt komen." In totaal wordt 200 hectare ingezet, met rassen als Melania, Sentinel, Caravan, Crimson, Nikas F1 en Nikita F1. "De afspraken met klanten worden momenteel afgerond."
© TMH Studio
Eetbare bloemen
Eetbare bloemen winnen snel aan populariteit, vooral buiten Italië. De stijgende vraag vanuit horeca, speciaalzaken en retail stimuleert Altamura om het aanbod te verbreden. Nieuwe rassen, meer kleur en verfijnde smaken zorgen voor extra aantrekkingskracht. Het product is visueel sterk, culinair verrassend en past perfect binnen een innovatieve, kwaliteitsgerichte teelt.
© TMH Studio
Vers gesneden product
Hoewel OP Altamura vooral bekend is van babyleaf als onbewerkt product, groeit het aandeel van voorgesneden, gewassen en verpakte bladgroenten gestaag. Met het merk Mama Salad, gelanceerd in 2022, groeit de coöperatie op binnen- en buitenlandse markten. "Momenteel is dit segment goed voor 10% van onze omzet, maar we willen dat aandeel vergroten. Vooral in de Benelux en Duitsland zijn we al goed vertegenwoordigd", zegt Altamura.
© TMH Studio
De groeiambities van OP Altamura worden ondersteund door deelname aan vakbeurzen. "Op 20 en 21 mei staan we op de PLMA in Amsterdam, en in oktober zijn we opnieuw te vinden op de Fruit Attraction in Madrid", besluit Altamura.
Voor meer informatie:
Op Altamura
Via Pacinotti
Pontecagnano Faiano (SA) – Italië
info@opaltamura.com
www.opaltamura.com