Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Consument koopt kleinere formaten en kwalitatief beter fruit"

De sinaasappelconsumptie in Europa vertoont een flinke daling, terwijl de consumptie van mandarijnen slechts licht afneemt. Verpakkingsvormen spelen een belangrijke rol in het tegengaan van deze negatieve trend.

"De daling in sinaasappelconsumptie betekent niet per se een verschuiving naar mandarijnen, maar eerder naar meer gemaksproducten", zegt Alba Soler, marketingdirecteur van Iberian Premium Fruits.

© IberianPremiumFruits

"Bovendien kopen consumenten tegenwoordig kleinere verpakkingen van hogere kwaliteit om voedselverspilling te verminderen. Ondanks een daling van ongeveer 17% in de sinaasappelconsumptie in Spanje in 2024 ten opzichte van 2023, groeide onze groep in dezelfde periode met 32%", aldus Soler.

"Hoewel wij nog steeds groei zien in deze categorie, baart de aanhoudende daling in consumptie ons zorgen", vervolgt Soler. "Onze strategie is om onze merken verder te ontwikkelen door de beste variëteiten op het perfecte rijpingsmoment aan te bieden. Kortom, we richten ons op kwaliteit en smaak, gekoppeld aan merkbekendheid."

"Daarom hebben we onlangs in samenwerking met Disney licenties aan onze verpakkingen toegevoegd, waarmee we specifieke producten creëren om kinderen aan te spreken, in lijn met de trend naar kleinere en meer gemaksgerichte verpakkingen", voegt ze toe.

© NaranjasTorres

Iberian Premium Fruits sloot het seizoen 2023/2024 af met 125.000 ton verhandeld fruit. In het huidige seizoen hebben regenval en andere factoren geleid tot verliezen en verstoringen in de handel. "Het vergde veel coördinatie, maar we hebben onze kwaliteit behouden, wat resulteerde in een goed verkoopritme", verzekert Soler.

Hoewel het aanbod uit derde landen groeit op de Europese markten, merkt Soler op dat "zij marktaandeel winnen in standaardkwaliteiten, wat niet onze kernactiviteit is. Voor ons is leiderschap gebaseerd op het aanbieden premiumkwaliteit. Dat is de beste manier om klantentrouw te behouden", benadrukt ze.

Voor meer informatie:
Alba Soler
Iberian Premium Fruits
asoler@iberianpremiumfruits.com
www.iberianpremiumfruits.com