De vraag naar verwerkte avocadoproducten zit flink in de lift. Dat komt vooral door consumenten die op zoek zijn naar gezonde gemaksproducten met een lange houdbaarheid.
Het Mexicaanse Grosla speelt handig in op die trend. Het bedrijf, dat pas vijf jaar bestaat, zet vol in op de export van diepgevroren guacamole en avocadopulp. "We zijn begonnen met het exporteren van verse avocado's, maar dat bleek lastig. Ze kwamen vaak beschadigd aan. Zo kwamen we op het idee van ingevroren avocadoproducten", vertelt Laura Grostieta Rodríguez.
© GROSLA
Op dit moment exporteert Grosla vooral naar Singapore en Maleisië, samen goed voor zo'n 60% van hun afzet. De rest gaat naar de Verenigde Staten.
© GROSLA
Hun voornaamste producten zijn natuurlijke avocadopulp, traditionele guacamole en een pittige variant met habaneropeper. Alles wordt gemaakt op basis van eigen recepten. "We gebruiken geen conserveermiddelen. Dankzij het invriezen blijft het product tot wel een jaar goed", legt Laura uit.
Omdat het product veelzijdig is, is er veel belangstelling vanuit restaurants, hotels en zelfs de cosmetica-industrie.
Grosla verscheept zo'n drie tot zes containers per halfjaar, afhankelijk van het seizoen. In de laatste drie maanden van het jaar stijgt de vraag naar avocado's traditioneel, en daarmee ook de prijs. In de rest van het jaar zijn de prijzen competitiever. "Als de avocado's goedkoop zijn, draaien we extra productie. Dat geeft ons flexibiliteit, zonder concessies aan de kwaliteit."
© GROSLA
Een belangrijk pluspunt van Grosla is het gebruik van HPP-technologie (hogedrukpasteurisatie). In combinatie met invriezen zorgt dit ervoor dat het product langer houdbaar blijft, zonder dat smaak, kleur of voedingsstoffen verloren gaan. "Het geheim zit in de verpakking en de techniek", aldus Laura. "Zo kunnen we versheid en smaak behouden zonder chemische toevoegingen."
© GROSLA
Toch gaat niet alles vanzelf. Het bedrijf kampt soms met capaciteitsproblemen in de fabriek bij piekdrukte, en logistieke obstakels zoals vertragingen in havens. Maar dankzij de samenwerking met een logistiek bedrijf lukt het steeds beter om efficiënte routes te plannen en risico's te beperken.
Met het oog op uitbreiding heeft Grosla onlangs deelgenomen aan een internationale beurs. Daar legden ze veelbelovende contacten in Europa en Latijns-Amerika. "We kregen interesse uit Italië, Spanje, Duitsland, Chili, Colombia en Argentinië. We willen de hele wereld bereiken", zegt Laura enthousiast.
Volgens haar heeft het bedrijf niet alleen een economische waarde, maar ook een sociale meerwaarde. "Doordat we het product in Mexico verwerken, creëren we werkgelegenheid in de regio Michoacán en beperken we voedselverspilling. En omdat we het al verwerkt en verpakt exporteren, besparen we ook op transport en verpakkingsmateriaal. Dat is beter voor het milieu."
Voor meer informatie:
Laura Grostieta Rodríguez
Grosla
Tel: +52 55 3979 6714 (Mexico)
Laura.grostieta@grosla.com.mx
www.grosla.com.mx