De paasdagen vormen elk jaar weer een belangrijk moment voor de afzet van uien en knoflook. "We zijn begin april gestart met opvallende presentaties in de winkels, zo'n tien dagen voor het paasweekend", vertelt Frédéric Delahaye, commercieel verantwoordelijke bij de Franse coöperatie Alinéa. "Het is, na Kerst, een van de sterkere periodes voor onze afzet. Mensen koken met de feestdagen nu eenmaal graag wat uitgebreider."
© Alinéa Top Alliance
Voor de gelegenheid pakte het hele verkoopteam flink uit met creatieve winkeldecoraties. De coöperatie wil daarmee niet alleen de producten in het zonnetje zetten, maar vooral ook het vakmanschap van de telers laten zien. "We hebben het voordeel dat we een breed assortiment kunnen aanbieden met officiële herkomstlabels, zoals de Ail Rose de Lautrec, de BGA-knoflook uit Lomagne en uit de Drôme en paarse knoflook uit Cadours."
Het verkoopseizoen van jonge knoflook loopt inmiddels een maand. Over twee weken wordt de eerste verse knoflook, zowel gebost als los, geleverd. "Dit zijn nicheproducten, maar juist in de korte periode waarin ze beschikbaar zijn, is het belangrijk om ze in het schap te hebben. Ze geven een frisse uitstraling aan het assortiment en onderstrepen het vakmanschap van de winkel." Hoewel er geen opvallende winkelacties rond verse knoflook worden gedaan – het product is daarvoor te kwetsbaar – stijgen de verkoopcijfers elk jaar.
© Alinéa Top Alliance
Tegelijk merkt de sector ook de gevolgen van de huidige economische situatie. "Door de dalende koopkracht grijpen mensen vaker naar goedkopere producten of kiezen ze voor losse producten", legt Delahaye uit. "Toch blijft er ook vraag naar kwaliteit. Een herkomstlabel worden nog steeds gewaardeerd. Daarmee steunen consumenten direct de telers."
Voor meer informatie:
Frédéric Delahaye
Alinéa Top Alliance
Tel: +33 (0)5 63 26 28 00 (Frankrijk)
fdelahaye@topalliance.com