Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Zespri verwacht een jaar van groei

"Het SunGold kiwi-seizoen zal een week eerder beginnen, waarna het eerste groene fruit begin mei aankomt"

De Nieuw-Zeelandse kiwioogst 2025/26 is in aantocht, waarbij Zespri Europe opnieuw een jaar van groei verwacht, met de eerste schepen die onderweg zijn naar de havens van Zeebrugge, Tarragona en Vado. Deze zullen naar verwachting midden april aankomen.

"We verwachten dit seizoen een gematigde toename van het oogstvolume, met in totaal meer dan 205 miljoen trays. De groeiomstandigheden zijn voor de telers grotendeels positief geweest, met goede zonuren en regelmatige regenval die ideale omstandigheden creëren voor de grootte en het smaakprofiel van het fruit."

© Zespri

Na een recordjaar in 2024, verwacht de EU-regio opnieuw een stap vooruit te zetten in 2025, met een groei van 3,9 procent over alle variëteiten. "De focus wordt gelegd op het begin van het seizoen en het behalen van sterke verkoopweken vanaf de start."

Nikki Johnson, waarnemend algemeen directeur Europa, zegt: "Het SunGold-seizoen zal naar verwachting een week eerder beginnen, met de geplande eerste aankomst van Nieuw-Zeelandse Zespri SunGold kiwi's midden april, en het eerste groene fruit dat begin mei aankomt."

"Het Zespri EU-team heeft duidelijke plannen en sterke partnerschappen in de Europese markten om onze oogst van 2025 te verkopen, waarbij we ons blijven richten op het teruggeven van een hoge waarde aan onze telers, klanten en consumenten."

"We hebben de afgelopen maanden een sterke vraag gezien naar Europees geteeld fruit, waardoor we in een sterke positie verkeren nu we de komende weken overstappen op de Nieuw-Zeelandse oogst. Onze sales- en marketingteams in de markten hebben nauw samengewerkt met onze partners om te zorgen voor sterke marketingcampagnes, met in de spotlight opnieuw, onze iconische KiwiBrothers. We kijken ernaar uit om deze de komende maanden uit te rollen."

Jochen Wyns, Market Manager Benelux bevestigt: "We werken nauw samen met onze lokale partners binnen alle retail-, groothandel- en kleinhandelkanalen om de gezondheidsvoordelen van kiwi's naar zoveel mogelijk consumenten te brengen."

Consumenten hechten steeds meer waarde aan gezondheid en welzijn. Dit wordt ook door de KiwiBrothers aangekaart, die de hoofdrol spelen in het tweede jaar van de Zespri-campagne: 'Kies gezond. Kies echt. Kies Zespri' – Zespri Zing. Deze campagne is bedoeld om consumenten te inspireren om hun dagelijkse eetgewoonten te herzien en hen aan te moedigen om van het eten van 'echte' onbewerkte voeding, een duurzame gewoonte te maken.

Naast de traditionele kanalen zoals televisie, radio en digitale advertenties, onderzoekt het Zespri-team nieuwe formats, zoals gamification, om de Zespri Zing-campagne tot leven te brengen. "Er worden tal van meeslepende merkervaringen opgezet in verschillende markten. Een belangrijke focus blijft de activatie op het winkelpunt, gezien de meeste aankoopbeslissingen voor kiwi's in Europa nog steeds op het verkooppunt worden genomen. Dit is een bijzonder aandachtspunt geweest met het Zespri Perfect Store project in verschillende Europese landen. Ontworpen om de zichtbaarheid in de winkel te verbeteren, zodat shoppers gemakkelijk Zespri-producten en de verschillende variëteiten kunnen vinden."

Zespri boekt dit jaar ook voortgang in de overgang naar volledig gecertificeerde thuis composteerbare fruitlabels. Het label, ontwikkeld met partner Sinclair, ontving eind 2024 wereldwijd erkende thuis composteerbare certificering van drie van de toonaangevende certificeringsinstanties, na een aantal jaren van ontwikkeling en tests.

Nikki Johnson vervolgt: "We zijn erg enthousiast om dit jaar over te schakelen naar volledig gecertificeerde thuis composteerbare fruitlabels. Ons Zespri-fruitlabel biedt een belangrijke garantie aan onze consumenten dat het fruit dat ze kopen authentiek, veilig en van hoge kwaliteit is. Onze klanten zijn ook blij met de overstap naar volledig composteerbare labels, vooral in Europa waar dit in sommige landen, zoals Frankrijk en België, verplicht is."

"We kijken ernaar uit om ons Nieuw-Zeelandse seizoen in Europa te beginnen en nauw samen te werken met onze partners om te voldoen aan de sterke vraag die we zien naar Zespri kiwi's."

Voor meer informatie:
Zespri
benelux@zespri.com
www.zespri.com

Publicatiedatum: