"Als er één seizoen is dat moet slagen, dan is het dit jaar", stelt Nicolas Paille, directeur van Noirmoutier. Niet zonder reden: dit jaar viert de Franse coöperatie haar 80-jarig bestaan. "We staan pas aan het begin, maar 2025 ziet er veelbelovend uit. De Sirtéma aardappelen zijn dit jaar echt van topkwaliteit. Na een natte winter – net als vorig jaar – hielden we ons hart vast, maar dankzij de wind zijn de velden goed opgedroogd en konden we onder gunstige omstandigheden poten. De percelen liggen er prachtig bij en het weer werkte mee. We rooien nu dagelijks grotere volumes, dus er is ook meer aanbod beschikbaar. We verwachten een brede beschikbaarheid tot begin juli, met uiteindelijk een opbrengststijging van 10 tot 15 procent, inclusief die van het eiland Île de Ré. En de kwaliteit? Die past perfect bij ons jubileumjaar: een oogst om trots op te zijn, met een heerlijke smaak!"
© La Noirmoutier
Afzet trekt aan richting Pasen
Ook de afzet laat een positief beeld zien. "Richting Pasen komt er echt vaart in de afzet. Dat is hét eerste verkoopmoment voor de aardappelen uit Noirmoutier. Supermarkten willen dan graag onze producten in het schap, want het is een typisch seizoensartikel voor april. We merken dat er veel vraag is en daar zijn we natuurlijk blij mee. Sirtéma blijft verkrijgbaar tot ongeveer 20 à 25 april. Daarna nemen Lady Christ'l en Maïwen het stokje over."
© La Noirmoutier
Een opvallend punt dit jaar is het bredere aanbod met kwaliteitskeurmerken. "We zijn al begonnen met de afzet van Label Rouge producten en vanaf begin mei breiden we het zero residu assortiment uit naar alle aardappelrassen in het supermarktkanaal. Alle grote ketens hebben al toegezegd. We verwachten een flinke groei in dit segment en hopen de afzet van zero residu aardappelen zelfs te verdubbelen ten opzichte van vorig jaar."
© La Noirmoutier
Grote jubileumviering in Parijs
De 80e verjaardag laat de coöperatie niet zomaar voorbij gaan. Tijdens het culinaire evenement Taste of Paris, een jaarlijks hoogtepunt voor sterrenchefs, is Noirmoutier vier dagen lang aanwezig. "Lady Christ'l staat daar in de schijnwerpers. Op social media delen we daarnaast inspirerende recepten. Het jubileum wordt ook extra onder de aandacht gebracht met een mediacampagne en opvallende metroreclame in Parijs. En om ook een jonger publiek te bereiken, werken we dit jaar samen met influencer Whoogy's."
Voor meer informatie:
Nicolas Paille
Coop de Noirmoutier
Tel: +33 (0)2 51 35 76 76
npaille@coopnoirmoutier.com
www.lanoirmoutier.com