De Braziliaanse fruitexporteurs, die de voorbije jaren tegen flinke obstakels aanlopen (het ontbreekt aan gekoelde infrastructuur, de binnenlandse logistiek is duur en het verkrijgen van certificaten verloopt traag), kunnen al 27 jaar een beroep doen op de ervaring van Hevile, een logistiek dienstverlener. "Wij verzorgen het complete transporttraject van de teeltbedrijven en pakstations tot aan haven of luchthaven, inclusief douaneafhandeling", vertelt directeur Vinicius Wanderley Campos.
Elke maand verplaatst het bedrijf ongeveer 1.000 ton fruit. De grootste volumes zijn papaja's en mango's, aangevuld met kleinere hoeveelheden vijgen, atemoya's, avocado's, dragonfruit en lychees. "Vijgen zijn het meest kwetsbaar", aldus Vinicius.
© Hevile
Brazilië is een enorm land. En juist dat is een logistieke uitdaging. Internationale vluchten zijn vooral geconcentreerd rond Rio de Janeiro en São Paulo, terwijl veel fruit uit het noordoosten komt. Daardoor moeten producten vaak drie dagen over de weg naar de luchthaven worden vervoerd. "Dat kost tijd, verhoogt het risico op kwaliteitsverlies én drijft de kosten op", legt Vinicius uit. Daar komt bij dat gekoelde opslag op luchthavens in Brazilië vaak beperkt is, wat de koelketen verder onder druk zet. Een ander probleem is het tekort aan keurmeesters van het ministerie van Landbouw. Dat leidt tot vertraging bij de afgifte van fytosanitaire certificaten.
© Hevile
Voor luchtvracht werkt Hevile met vaste luchtvaartpartners. Zo kunnen ze exporteurs helpen aan zekerheden en betere tarieven. De zeetransportsector is, net als elders in de wereld, onzeker door vertragingen en het overslaan van havens. "Toch weten we gestaag te groeien, dankzij persoonlijke service en een team dat 24/7 beschikbaar is", zegt Vinicius.
Hevile zet sterk in op digitalisering. Klanten kunnen via een portaal hun documenten inzien en zendingen volgen, zonder mailverkeer. Ook kunnen ze via Power BI hun data analyseren om slimmer te plannen.
De belangrijkste tip die Hevile exporteurs meegeeft, is een goede voorbereiding. "Een jaarlijkse of maandelijkse planning helpt ons om betere deals te sluiten met luchtvaartmaatschappijen en rederijen", aldus Vinicius.
Tot slot ziet het bedrijf ook kansen voor de toekomst. De Chinese markt is onlangs opengesteld voor Braziliaanse druiven. "We bereiden de logistiek voor op deze nieuwe vraag. Onze ervaring met de mango-export naar Zuid-Korea komt daarbij goed van pas", besluit hij.
Voor meer informatie:Vinicius Wanderley Campos
Hevile
Tel: +55 81 98226 1645 (Brazilië)
Vivicius.wanderley@hevile.com.br
www.hevile.com.br