Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fotoreportage CPMA Montreal

Van 8 tot 10 april organiseerde de Canadian Produce Marketing Association (CPMA) haar jaarlijkse conventie en beurs, dit jaar in Montreal. Meer dan 325 bedrijven exposeerden op een uitverkochte beursvloer, en de viering van het 100-jarig bestaan van de CPMA maakte het evenement extra bijzonder. "Het was fijn om in contact te komen met onze vrienden in Canada," aldus Danelle Huber van CMI Orchards.

Tarieven waren het belangrijkste gespreksonderwerp, en hoewel er momenteel geen tarieven zijn op Canadese groenten en fruit die de Verenigde Staten binnenkomen, gaven sommige Amerikaanse deelnemers aan nerveus te zijn over een bezoek aan Canada. Eenmaal op de beurs voelden ze zich echter opgelucht, omdat de Canadezen erg vriendelijk waren. Er is echter een duidelijke trend zichtbaar: Canadese consumenten lijken steeds meer geïnteresseerd in lokaal geteelde groenten en fruit, mede door de spanningen van de afgelopen maanden. Canadese telers en exporteurs grijpen deze kans aan door bijvoorbeeld een esdoornblad toe te voegen aan hun verpakking of andere manieren te zoeken om duidelijk te maken dat het product in Canada is geteeld. Tijdens zijn State of the Industry-toespraak zei CPMA-president Ron Lemaire dat het nog wel enige tijd kan duren voordat de Canadese consument weer bereid is om Amerikaanse groenten en fruit te kopen.

© Marieke Hemmes | AGF.nlNederlandse afvaardiging van Sormac, Jasa, Tramper Technology en Agrolux

De beurs werd gehouden tijdens de middagen van 9 en 10 april. De eerste middag was erg druk met veel kopers op de beursvloer naast de algemene bezoekers. De tweede dag was minder druk, maar er was meer tijd voor diepgaande gesprekken. Van de in totaal 325 exposanten waren er 188 vertegenwoordigd door Canada en 127 internationaal. De grote meerderheid van de internationale exposanten kwam uit de Verenigde Staten. Daarnaast was Mexico aanwezig met een Mexico Paviljoen.

Klik hier om de fotoreportage van de beurs te bekijken

Trends
In totaal 48 bedrijven namen deel aan de New Product Showcase. Net als de afgelopen jaren waren er een aantal nieuwe, duurzame verpakkingsopties te zien. Mastronardi Produce won de Packaging Innovation Award met hun Backyard Farms Green Leaf Lettuce. Er werden verschillende nieuwe, in de kas geteelde producten geïntroduceerd, evenals een aantal handige producten, gericht op het snacksegment. De prijs voor het beste snackbare product ging naar Bolthouse Fresh Foods voor hun Carrot Shakers. Mucci Farms won de prijs voor Beste Biologische Product met hun Biologische Sun Drops Trostomaten en de prijs voor Beste Nieuwe Product ging naar Highline Mushrooms voor hun Sizzlin Hot New Stuffed Mushrooms.

© Marieke Hemmes | AGF.nlDe vier winnende producten van de New Product Showcase

Klik hier om de fotoreportage van de beurs te bekijken

Volgend jaar is de CPMA terug in Toronto, Ontario en wordt gehouden van 28-30 april 2026.