Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fotoreportage Freskon 2025

De negende editie van de internationale AGF-vakbeurs Freskon is succesvol afgesloten. Het evenement vond plaats van 10 tot 12 april in Thessaloniki. Volgens de laatste gegevens van de organisatoren waren er dit jaar 275 exposanten uit 22 landen en 136 kopers uit 38 landen aanwezig op Freskon, met een totale beursoppervlakte van 12.500 m².

Klik hier voor de fotoreportage

Onder de Griekse exposanten – die opnieuw in de meerderheid waren – viel vooral de sterke vertegenwoordiging van bedrijven op die gespecialiseerd zijn in kiwi's. Ook steenfruit was duidelijk aanwezig als een belangrijke productcategorie. Met het nieuwe seizoen in aantocht stond steenfruit centraal in tal van zakelijke gesprekken. Er heerste brede consensus dat de komende Griekse oogst voor alle steenfruitrassen beperkt zal zijn, wat naar verwachting zal leiden tot hogere prijzen.

Firma de Jong uit Leerbroek zorgde voor de Nederlandse afvaardiging

Zoals elk jaar organiseerde Freskon ook dit keer een reeks thematische evenementen rond actuele thema's in de primaire productie. Tot de hoogtepunten behoorden onder meer de conferentie "Pears in the Global Market", de workshop "Figs at Freskon" over duurzame vijgenteelt, het forum "The Challenges of Kaki" met als spreker Pascual Prats, voorzitter van de Spaanse Kaki Vereniging, en de gespecialiseerde "Yellow Kiwi Workshop", met bijdragen van vertegenwoordigers van Zespri, Jingold en KIKOKA.

De activiteiten van Freskon beperken zich echter niet tot de driedaagse beurs in Thessaloniki. Tonia Nikolaidou, Project Manager van Freskon: "Freskon heeft een sterke internationale aanwezigheid en neemt onder de naam 'Freskon Greece' deel aan grote wereldbeurzen, zoals Fruit Attraction in Madrid en in São Paulo. Dit draagt bij aan het versterken van het internationale profiel van de Griekse exposanten en de positie van Griekenland op de wereldmarkt voor groenten en fruit."

Klik hier voor de Freskon 2025 fotoreportage.