Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fotoreportage Retail Tour in Montreal

Vorige week organiseerde CPMA een Retail Tour naar een aantal supermarkten in en rond Montreal. Eén bus bracht de deelnemers naar 'gewone' winkels, terwijl de andere bus een aantal etnische winkels en een discounter bezocht. Dit artikel geeft een samenvatting van de etnische tour.

Adonis
De eerste stop was Adonis, een mediterraan merk dat in 1979 werd opgericht door twee Libanese broers en een vriend. In 2011 verwierf Metro een meerderheidsbelang van 55 procent, waarna de keten gestaag bleef groeien en uitbreiden. Tegenwoordig heeft Adonis 15 winkels die klanten bedienen in Quebec en Ontario.

Een aanzienlijk deel van de omzet van Adonis komt uit verse groenten en fruit (24%), en de groente- en fruitafdeling is veel omvangrijker dan die in traditionele supermarkten. Het merendeel van het aanbod is afkomstig uit Canada en de VS, maar ongeveer 30 procent komt uit mediterrane landen zoals Libanon, Syrië en Irak. In de mediterrane cultuur spelen verse groenten en fruit een belangrijke rol, met groenten als fundament voor vele gerechten. Populaire producten in het assortiment zijn onder andere tomaten, komkommers en groene uien, terwijl citrus, appelen en avocado's eveneens tot de belangrijkste fruitsoorten behoren.

© Marieke Hemmes | AGF.nlGroene amandelen om te proberen.

Kim Phat
De volgende stop was Kim Phat, een Aziatische supermarktketen met vier vestigingen in de regio Groot-Montreal. Net als bij Adonis, vormen groenten en fruit een belangrijk onderdeel van de totale winkelomzet. Bij deze specifieke Kim Phat-locatie genereert de AGF-afdeling tussen de 35 en 38 procent van de totale omzet. Sinds 2018 werkt Kim Phat samen met Sobey's, dat een meerderheidsbelang heeft verworven. Veel van de groenten en fruit worden lokaal ingekocht uit Canada, de VS en Mexico, maar de twee belangrijkste leveranciers uit Azië zijn Thailand en Vietnam.

© Marieke Hemmes | AGF.nlVeel citrus bij Kim Phat

Klik hier voor de fotoreportage

T&T Supermarkt
Met 38 vestigingen is T&T de grootste Aziatische supermarktketen in Canada. De eerste winkel opende zijn deuren in 1993 in Vancouver, en hoewel de meeste winkels zich aan de westkust bevinden, heeft het bedrijf zich in de loop der jaren naar het oosten uitgebreid, met nu 13 vestigingen in Ontario en twee in Montreal. De winkel die tijdens de retailtour werd bezocht, is iets meer dan twee jaar geleden geopend. In 2024 breidde de keten zijn activiteiten uit naar de VS met de opening van zijn eerste winkel in Bellevue (staat Washington). Hoewel T&T nog steeds onafhankelijk opereert, werd het in 2009 overgenomen door Loblaw's. De groente en fruit die T&T aanbiedt komt van over de hele wereld, met belangrijke leveranciers uit landen als China, Korea, Peru, Ecuador en Brazilië, die een cruciale rol spelen in het assortiment van de keten.

© Marieke Hemmes | AGF.nl
Deze T&T winkel is iets meer dan twee jaar geleden geopend

Maxi
Maxi is een discount supermarktketen in Quebec met 188 vestigingen. De keten werd opgericht in 1984 en werd in 1999 een divisie van Loblaw's. De winkel die tijdens de rondleiding werd bezocht is meer dan 7.500 m² groot, terwijl de gemiddelde winkelgrootte 5.750 m² is. De AGF-afdeling genereert ongeveer 15 tot 20 procent van de totale winkelomzet en het meeste fruit komt uit het distributiecentrum. Sommige producten worden rechtstreeks ingekocht bij grossiers uit Montreal, zoals Canadawide en Courchesne Larose. Vanwege de recente spanningen maakt de keten het makkelijker voor consumenten om in Canada geteelde groente, en fruit te herkennen door de Canadese vlag op displays en bakken te laten zien.

© Marieke Hemmes | AGF.nl
Het esdoornblad maakt het makkelijker voor klanten om te zien of groenten en fruit uit Canada komen.

Klik hier voor de fotoreportage van de Retail Tour.