Italiaanse foodretail ziet omzetgroei van 3% in 2024De Italiaanse foodretailsector, inclusief grote buitenlandse retailers, rapporteerde een omzetgroei van 3% in 2024, na prijsgedreven stijgingen van 7,6% in 2022 en 7,7% in 2023, zo blijkt uit een onderzoek van Mediobanca. Het onderzoek, waarin 124 Italiaanse en 31 internationale retailers in levensmiddelen van 2019 tot 2024 werden geanalyseerd, gaf aan dat grote Italiaanse groepen in 2023 €109,6bln aan netto-omzet genereerden, waarbij operators in buitenlandse handen €14,7bln (13,4%) bijdroegen.
Bron: esmmagazine.com
VK: Man die als tiener op marktkraam werkte, lanceert eigen AGF-formuleEen man die als tiener begon te werken op een marktkraam met groenten en fruit, brengt de smaak van de traditionele markt bij de mensen thuis. Hij is zijn eigen bedrijf begonnen met het bezorgen van groenten- en fruitboxen. Simon Hopkins, 50, uit Sharpness, werkt fulltime als depotmanager. "Ik zag een gat in de markt voor verse groenten van goede kwaliteit tegen een redelijke prijs. Nu de voedselprijzen stijgen, heb ik gekeken wat ik kon doen om klanten producten van goede kwaliteit te bieden. Met dit in gedachten heb ik Spud's Fresh Produce opgezet. We krijgen alles zo vers dat de groenten nog nat zijn". Spud's Fresh Produce is ook te zien op verschillende markten in de districten van Stroud.
Bron: gloucestershirelive.co.uk
Italië: Metro opent nieuw multichannel fulfilmentcentrum in OlbiaMetro Italië heeft een nieuw multichannel fulfilment center (MFC) geopend in Olbia in het noorden van Sardinië. Met de opening van de nieuwe locatie breidt Metro zijn sterke positie in Sardinië uit en vult het de bestaande locaties in Cagliari en Sassari aan. Metro werkt samen met 95 lokale leveranciers in Sardinië, die meer dan 700 producten leveren op het gebied van wijn, kaas, vleeswaren, groenten en fruit en vis.
Bron: newsroom.metroag.de
Aldi Nord centraliseert inkoop om winstgevendheid te verhogenOm nog meer gebruik te maken van schaalvoordelen is Aldi Nord van plan om nog meer huismerkproducten en promotionele producten op Europese schaal in te kopen om de winstgevendheid te verbeteren. Aldi koopt momenteel ongeveer een kwart van zijn promotieartikelen centraal in Essen in, maar dat aandeel moet tegen het einde van volgend jaar zijn gestegen tot 90%. Dit moet de discounter betere inkoopprijzen opleveren, meldt Lebensmittel Zeitung.
Bron: retaildetail.eu