De Europese markt stimuleert de vraag naar Braziliaans tropisch fruit. Het familiebedrijf Sebastião da Manga, met meer dan 500 medewerkers en vestigingen in Portugal, Spanje en Nederland, heeft zich stevig gepositioneerd in de export van mango, lime, gember, kokos en recentelijk papaja. "We zijn een familiebedrijf; mijn vader was de oprichter, nu zijn mijn broer en ik als de nieuwe generatie betrokken bij het bedrijf", zegt Ronaldo Araújo, vertegenwoordiger van de groep.
© Sebastiao da Manga
Mango blijft het belangrijkste product, hoewel diversificatie belangrijk is geweest voor de groei. Het bedrijf verzendt wekelijks 28 pallets per luchtvracht naar supermarkten in Portugal en verzorgt daarnaast zeetransport. Het weer blijft echter een uitdaging. "We hadden drie weken achtereen regen, waardoor 500 ton mango niet geschikt was voor export", legt Araújo uit. Deze ladingen worden omgeleid naar de binnenlandse markt, hoewel tegen aanzienlijk lagere prijzen.
© Sebastiao da Manga
Stilaan begint ook het hoogseizoen voor de afzet van limes. "Lime is populair om zomerdrankjes op te frissen", merkt hij op. Momenteel wordt een karton verkocht voor tussen de €6 en €7 in Europa, maar in mei kan dit oplopen tot €14 wanneer de vraag piekt. In 2024 investeerde het bedrijf €2 miljoen om in 2025 ook Argentinië, Uruguay, Chili en de Verenigde Staten te bedienen, waarmee het zijn commerciële venster uitbreidt.
© Sebastiao da Manga
Babygember, waarvan de luchtvrachtexport tussen januari en mei plaatsvindt, ondervindt dit jaar meer concurrentie door de sterke teelt in Peru en China. "Vorig jaar lag de prijs van een karton tussen de €40 en €45, nu is dat €30. Maar we moeten toch verkopen", geeft Ronaldo toe. De oogst voor zeetransport begint in juni, met vergelijkbare volumes als vorig jaar, hoewel met een lagere verwachte vraag.
© Sebastiao da Manga
Een van de meest veelbelovende producten voor de groep is papaja, die tot nu toe lokaal werd verkocht voor 80 real (€12) per karton van 10 kilo. In april begint de export naar Portugal en het Verenigd Koninkrijk met een aanplant van 200 hectare. "Een karton van 4,5 kilo die boven de €11 of €12 CIF Portugal wordt verkocht, is al uitstekend voor ons", legt hij uit.
Naast de commerciële focus heeft het bedrijf geïnvesteerd in oplossingen voor het tekort aan teeltmedewerkers, door processen te automatiseren en de efficiëntie te verbeteren. "Het wordt steeds moeilijker om personeel te vinden. We zetten in op machines om die afhankelijkheid te verminderen", stelt hij.
Ondanks logistieke complicaties zoals vertragingen in de scheepvaart en bureaucratie rondom de fytosanitaire certificaten, heeft de groep een constante groei behouden: 30% in omzet het afgelopen jaar en 40% het jaar daarvoor. "Het geheim is om de kwaliteit te behouden, nieuwe markten te openen en producten toe te voegen. Zo zijn we begonnen: eerst mango, daarna lime, gember en nu papaja", besluit Ronaldo Araújo.
© Sebastiao da Manga Voor meer informatie:Ronaldo Araújo
Sebastião da Manga
Tel: +55 21 98458 1439
ronaldo@sebastiaodamanga.com
www.sebastiaodamanga.com