Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Europees invoertarief van 14% op Braziliaanse druiven nog steeds van kracht"

De Braziliaanse oogst van pitloze druiven draait op volle toeren. Dankzij gunstig weer en bijna 40% meer opbrengst dan vorig jaar, verloopt het seizoen voorspoedig. Minder regen betekent een stabielere aanvoer en betere kwaliteit druiven. De sector kijkt evenwel aan tegen stevige concurrentie uit Peru en Chili, hoge logistieke kosten, een krappe exportperiode en belastingregels die haar positie op de Europese markt verzwakken.

© Grupo Ara Agrícola Adailton de Sousa en Antonio Lucena

Dit jaar mikt Adailton de Sousa Nunes, directeur van Grupo Ara Agrícola, op een opbrengst van 11 miljoen kilo. De grootste afzetmarkten zijn Europa en de VS, maar ruim 60% van de druiven blijft op de binnenlandse markt. In Europa ligt de prijs naar verwachting tussen de €16 en €17 per karton, terwijl op de Amerikaanse markt prijzen oplopen tot zo'n €32 per karton van 8,2 kilo. Volgens Nunes ligt de minimumprijs waarmee Braziliaanse telers uit de kosten komen rond de €2,40 per kilo (FOB).

© Grupo Ara Agrícola

Wat hen in Europa parten speelt, is de invoerheffing van 14% die nog steeds op Braziliaanse druiven zit. Peru en Chili kunnen daarentegen zonder invoerrechten leveren. Die heffing kan per container oplopen tot meer dan €2.800. "Als het nieuwe handelsakkoord tussen Mercosur en de EU doorgaat, verandert dat alles", zegt Nunes.

© Grupo Ara Agrícola

Naast exportregels speelt ook het personeelstekort een rol. "Jongeren willen het land niet meer op", verzucht hij. Om minder afhankelijk te zijn van arbeid, investeert het bedrijf in technologie: plastic overkappingen tegen het weer, drones voor gewasbescherming en nieuwe teelttechnieken.

© Grupo Ara Agrícola

Tegelijk merkt de sector dat de smaakvoorkeur van consumenten verandert. "De markt wil druiven met meer smaak en een knapperige bite", aldus Nunes. "Maar voor ons is regenbestendigheid en ziektetolerantie net zo belangrijk. We moeten de juiste balans vinden tussen markt en teeltpraktijk."

© Grupo Ara Agrícola

Daarom zet Grupo Ara Agrícola in op innovatie: ze testen nieuwe rassen zoals Cherry Crush™, verkennen de export naar Argentinië en bouwen hun positie op de binnenlandse markt verder uit.

© Grupo Ara Agrícola Voor meer informatie:
Adailton de Sousa Nunes
Grupo Ara Agrícola
Tel: +55 87 9 8160-2105 (Brazilië)
adailton.nunes@araagricola.com.br
www.araagricola.com.br