Een in Nieuw-Zeeland ontwikkeld bloemkoolijs staat op het punt de Amerikaanse markt te betreden, mede dankzij marktonderzoek en strategische inzichten van studenten van de San Diego State University (SDSU). Het product, ontwikkeld door het door vrouwen geleide bedrijf EatKinda, was het onderwerp van een semesterproject in het Master of Science in Global Business Development (MSGBD) programma van SDSU.
© SDSU
EatKinda's diepgevroren dessert, gemaakt van overtollige bloemkool, is ontworpen als een allergeenvrij alternatief voor ijs op basis van zuivel. Momenteel zijn er smaken als chocolate swirl, strawberry swirl en mint chocolate cookie. Het bedrijf probeerde vast te stellen of er een levensvatbare markt was voor een dergelijk product in de VS, met name onder consumenten die op zoek zijn naar plantaardige of allergeenvriendelijke voedingsopties.
Andrew Dagnino, een van de studenten, nam contact op met een leidinggevende bij Sprouts Farmers Market, die aangaf interesse te hebben in het prototype van het bloemkoolijs. Deze feedback speelde een cruciale rol bij het verder ontwikkelen van het voorstel, dat onder andere bestond uit wekelijks overleg met Kumar en een consumentenonderzoek naar koopvoorkeuren voor niet-zuivel diepgevroren desserts. Het onderzoek onthulde dat smaak de doorslaggevende factor blijft voor consumenten, zelfs in het snelgroeiende segment van plantaardige alternatieven.
Na de afronding van het project heeft EatKinda de verkregen informatie gebruikt om een verkoopstrategie voor de Verenigde Staten te ontwikkelen, met als doel de Californische markt tegen het einde van 2025 te betreden. Momenteel werkt het bedrijf aan de opzet van productieactiviteiten in de VS.
Het ijs van EatKinda wordt momenteel verkocht in Nieuw-Zeeland, onder andere via retailers zoals Woolworths en Hell Pizza. In de toekomst heeft EatKinda plannen om zijn producten ook naar andere internationale markten te brengen, naast de VS.
Voor meer informatie:
La Monica Everett-Haynes
San Diego State University
Tel: +1 619 594-0232
leveretthaynes@sdsu.edu
www.brand.sdsu.edu