Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VS kondigen nieuwe heffingen aan voor Chinese schepen

De Verenigde Staten hebben vanaf 17 april nieuwe maritieme heffingen ingevoerd op schepen die gelinkt zijn aan China. De maatregel geldt voor schepen van Chinese reders én voor buitenlandse schepen die gebouwd zijn op Chinese werven. Vooral rederijen COSCO en OOCL worden geraakt door aanzienlijke heffingen, schrijft evofenedex.

De heffingen zijn onderdeel van een breder industrieel beleid om de Amerikaanse scheepsbouwsector te stimuleren en oneerlijke concurrentie tegen te gaan. Een eerder voorstel kreeg stevige kritiek van partnerorganisaties van evofenedex in de VS. Dit leidde tot grote aanpassingen, al is het besluit nog niet volledig definitief.

De heffingen gelden vanaf 17 april 2025 en er is een vrijstellingsperiode van 180 dagen tot 14 oktober 2025. Daarna lopen de tarieven op, afhankelijk van het type schip en de betrokken partij. Per schip mag per rotatie maar één heffing worden toegepast.

Hogere transportkosten en vlootverschuivingen
Voor ondernemers in de handel en logistiek betekenen de heffingen hogere transportkosten voor het goederenvervoer van en naar de VS via Chinese of Chinees-gebouwde schepen. Dit zal naar verwachting leiden tot herschikking van tonnage: rederijen zetten vaker niet-Chinese schepen in op Amerikaanse routes.

In de Ocean Alliance (strategische samenwerking tussen meerdere grote rederijen op belangrijkste vaarroutes, zoals tussen Azië en Noord-Amerika) zullen bijvoorbeeld vooral de containerrederijen Evergreen en CMA CGM actief blijven op de trans-Pacific routes, aangezien de rederijen COSCO en OOCL zwaarder worden geraakt. Ook wordt verwacht dat de gemiddelde scheepsgrootte afneemt tot onder de 4.000 TEU, hiermee proberen rederijen heffingen te ontwijken. Tegelijkertijd zal de overslag in de regio toenemen om kosten te omzeilen.

Bekijk hier de belangrijkste heffingen

Wijzigingen ten opzichte van het eerdere voorstel
De definitieve regeling wijkt op belangrijke punten af van het oorspronkelijke plan uit februari 2025:

  • de heffingen zijn ongeveer tien keer lager vastgesteld
  • per rotatie geldt slechts één heffing, geen cumulatieve kosten kosten
  • het aantal uitzonderingen is uitgebreid
  • er wordt niet meer gekeken naar de totale vloot of het orderboek voor heffingen
  • de heffing is per netto ton container, niet meer per schip
  • de verplichte Amerikaanse vlag is vervallen voor een bepaald percentage van de Amerikaanse vracht, behalve bij LNG-vervoer

Wachten op volgende hoorzitting
Voor ondernemers die afhankelijk zijn van maritiem containervervoer van en naar de VS, is het belangrijk te weten welke rederijen minder geraakt worden door de Amerikaanse maatregelen. Toch is het lastig goed zicht te krijgen op de inzet van schepen per route. Rederijen kunnen toeslagen doorbelasten, terwijl ze in werkelijkheid misschien gebruikmaken van uitzonderingen. Evofenedex adviseert leden dit goed in de gaten te houden.

Wat in elk geval duidelijk is: het wordt een stuk minder aantrekkelijk om te kiezen voor COSCO en OOCL. Ook andere, grotere Chinees-gebouwde schepen zullen zich naar verwachting herpositioneren op de vaarroutes tussen Azië en Europa.

Op 19 mei staat opnieuw een hoorzitting gepland, met kort daarna een definitief besluit.

Bron: evofenedex