© Primeur
In Primeur van 4 september uit de tweede jaargang 1987 een artikel over Chiquita, dat op dat moment 20 jaar actief was in Europa.
20 jaar Chiquita in Europa - Jaarconsumptie groeit weer naar 10 kg per hoofd van bevolking
"Steeds meer Europeanen eten bananen van het merk Chiquita. Eind dit jaar kan de consumptie van deze bananen weer het peil van 1973 hebben bereikt toen het verbruik in Europa het gemiddelde van 10 kg per hoofd van de bevolking passeerde. Aan de top van de Chiquita bananeneters staan de Zweden met het gemiddelde van 12,1 kg, gevolgd door de Oostenrijkers met 11,4 kg, de leren met 10,7 kg en de Finnen en Duitsers met 10,5 kg. De Nederlanders verorberen jaarlijks gemiddeld 8,2 kg en de Belgen gemiddeld 7,5 kg per hoofd van de bevolking. Het stijgend verbruik van Chiquita bananen is vooral te danken aan de intensieve publiciteitscampagne die Chiquita Banana Company B.V. voert, waarbij wordt ingespeeld op de grote zorgen die besteed worden aan de kwaliteit, verzorging en het transport alsmede aan de betekenis van bananen als gezonde en natuurlijke voeding."
© Primeur
© Primeur
Dat zei Guus Maussen, president-directeur van de Chiquita Banana Company, op een in Bremerhaven belegde bijeenkomst met vertegenwoordigers van de Europese vakpers ter gelegenheid van het feit dat 20 jaar geleden de handelsnaam Chiquita werd ingevoerd. Tevens werd stilgestaan bij het in gebruik nemen van de nieuwe Chiquita kartonverpakking. De persconferentie vond plaats aan boord van de bananenboot Edith L.
Twintig jaar geleden nam het kwaliteitsmerk Chiquita de plaats in van Fyffes. Met de snel groeiende bekendheid bij het grote publiek van het blauw-witte Chiquita-zegel nam ook de vraag naar bananen van dit merk allengs toe. In 1973 werd het hoogtepunt van 10,3 kg per jaar per hoofd van de Europese bevolking bereikt, maar daarna zakte de consumptie, mede als gevolg van wervelstormen en overstromingen in de produktielanden in Midden-Amerika, naar een verbruik van 7,4 kg per hoofd in 1983. Sinds 1984 nam de consumptie echter weer toe: 8,3 kg in 1984, 8,9 kg in 1985 en 9,6 kg in 1986.
© PrimeurHet directieteam van Chiquita tijdens de persconferentie op bananenboot Edith L.
Marktaandeel
Guus Maussen legde er de nadruk op dat die opgaande lijn mede bereikt kon worden door het inzetten van meer moderne koelschepen die vaker voor verse aanvoer zorgden. De huidige afzet van Chiquita bananen in Europa ligt rond de 13 à 14 miljoen kartons van 18 kg. In het seizoen neemt Nederland hiervan wekelijks 110.000 kartons en België 95.000 tot 100.000 kartons voor hun rekening. In Nederland heeft Chiquita volgens Guus Maussen 47% en in België 65% van de totale bananenmarkt. Verder wees de Chiquita topmanager op de belangrijke plaats die bananen, namelijk een aandeel van 10%, in de groenten- en fruitbranche innemen en het hogere winstpercentage in vergelijking met andere volumeprodukten. Al met al zei Guus Maussen gunstige verwachtingen te hebben over verdere ontwikkelingen op de Europese bananenmarkt waar Chiquita momenteel een markt-aandeel van rond 44% heeft.
© PrimeurModern laadperron voor snelle verlading.
Loskosten
Op een vraag met betrekking tot de hoge loskosten van bananen in Bremerhaven en Antwerpen antwoordde Maussen dat de prijzen die deze havens berekenen zeer concurrerend zijn ten aanzien van andere grote havens. Wel is het zo dat in de produktielanden plannen in ontwikkeling zijn die in de richting gaan van het verschepen van bananen op pallets en/of containers in de vertrekhavens, maar het is voorlopig zeer de vraag of deze andere manieren van transport kostenverlagend zullen werken en, wat nog veel belangrijker is of zij geen negatieve invloed zullen hebben op de kwaliteit van het produkt.
© Primeur
Het directieteam vlnr: de heren Faber, Beukenkamp, Maussen, Van Weverberghe, Kik en Ruch, brengen een toost uit op Chiquita Europa.
Bron: Primeur | Jaargang 2 | 4 september 1987