Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Nieuwe resistenties in Galia meloenen, zoals tegen New Delhi virus"

Veredelaars staan voor een flinke uitdaging: ze moeten een goede balans vinden tussen smaak, productiviteit en resistentie tegen ziekten en plagen. Door de warmere winters ontwikkelen plagen zich sneller, en dus wordt natuurlijke bescherming in de plant steeds belangrijker.

Tijdens het Melon & Watermelon-event van Seminis Bayer werd een aantal veelbelovende meloenrassen gepresenteerd. "Binnen onze Cyro Line – dat is onze Galia lijn – introduceren we dit jaar twee nieuwe rassen: Gallager en Galves", vertelt José Guirado, verantwoordelijk voor de meloenveredeling bij Seminis Bayer. "Al onze Galia meloenen bevatten het 'long shelf life'-gen. Daarmee zorgen we voor een langere houdbaarheid na de oogst, zonder concessies aan de smaak."

© Lydia González | AGF.nl
José Guirado van Seminis Bayer met een Galves Galia-meloen in de hand

"Gallager is vooral geschikt voor uitplanten in april, in de regio Cartagena. Dit ras biedt volledige resistentie tegen veelvoorkomende ziekten en behoudt de klassieke Galia smaak. Galves is bedoeld voor iets latere teelt in regio's als Murcia en La Mancha. Behalve de gebruikelijke resistenties tegen meeldauw en bladluis, is Galves ook bestand tegen onder andere het New Delhi virus, het geelverkleuringvirus, het watermeloenmozaïekvirus en het courgettemozaïekvirus. Dat is vrij uniek binnen de Galia categorie", legt Guirado uit.

© Seminis BayerGalves

Acapella: nieuw Charentais ras
Ook binnen het Charentais segment komt Seminis met een innovatie: Acapella, speciaal ontwikkeld voor de Franse markt. Het ras wordt tegelijkertijd geïntroduceerd in Spanje, Marokko en Frankrijk. "Acapella valt op door zijn sterke resistentiepakket en vitale planten. De fruitkwaliteit blijft constant gedurende het hele oogstseizoen", zegt Guirado. "Traditionele Charentais rassen vereisten veel oogstmomenten, wat de arbeidskosten opdreef. Onze rassen kunnen elke twee dagen worden geoogst, wat veel efficiënter is."

Orange Candy: opvallend en premium
Orange Candy is een gele meloen met oranje vruchtvlees, gericht op het hogere segment. "We zijn dit project tien jaar geleden gestart om een premiumproduct te ontwikkelen met uitstekende smaak en textuur", aldus Guirado. "Het resultaat: drie rassen met een knapperige bite, verfrissend karakter en een hoog suikergehalte van gemiddeld 16 graden Brix. Vooral de laatste twee rassen hebben het 'long shelf life'-gen, wat zorgt voor een langere houdbaarheid op het veld en na de oogst."

© Lydia González | AGF.nl

De voorkeur voor meloenrassen verschilt per markt. "In het VK kiest men voor geel, in Nederland en Oost-Europa is Galia populair. In Duitsland zijn beide in trek." Binnen de Galia categorie biedt de Cyro Line veel variatie. "Bij de gele meloenen springen Chester en Rochester eruit voor teelt in kassen in Almería. Manchester – met een ruwere schil – is dan weer geschikt voor buitenteelt in Murcia. De binnenkwaliteit is bij alle drie vergelijkbaar. We kunnen leveren van half april tot eind juli, wat telers veel spreiding biedt", zegt Guirado.

SugarSun is het bekendste Cantaloupe ras van Seminis. "Het is nu twee jaar op de markt en heeft zich al goed gevestigd. Het ras is sterk, robuust en geeft vitale planten."

© Lydia González | AGF.nl

En dan is er natuurlijk nog de klassieke Piel de Sapo, nog altijd de populairste meloen in Spanje. "In andere landen denken consumenten vaak dat deze meloen – vanwege z'n groene kleur – nog niet rijp is", merkt Guirado op. "Vroeger werden kleinere formaten geëxporteerd die kwalitatief minder waren. Dat heeft het imago van deze meloen niet geholpen."

"Meloen is voor veel mensen een cultuurproduct – ze eten wat ze kennen. Toch zie je dat jongere consumenten nieuwsgieriger zijn naar nieuwe kleuren en smaken. Een meloen als Orange Candy of een bijzondere watermeloen sluit daar perfect op aan."

Voor meer informatie:
José Guirado (verantwoordelijke meloenveredeling)
Seminis Bayer
Tel: +34 606 25 69 23 (Spanje)
Jose.guirado@bayer.com
www.bayer.com

© Seminis Bayer

© Seminis Bayer

© Seminis Bayer