Tholen - De traditionele speciaalzaak verdwijnt langzaam maar zeker uit het straatbeeld. Maar wie inzet op kwaliteit, advies en beleving, ziet juist kansen. Dat merkt ook Kiooms, het familiebedrijf van Henk en Imelda van Bodengraven, waar hun dochter Alethya Galindo Ordoñez inmiddels ook een belangrijke bijdrage levert. "Winkels die écht het verschil maken voor de klant, groeien nog steeds," zegt ze.
© KioomsHenk van Bodengraven tijdens een promotie van Kiooms
Alethya spreekt regelmatig klanten in het hele land. "De laatste tijd horen we steeds vaker dat een winkel gesloten is of op het punt staat te stoppen" Het gaat dan meestal om AGF-speciaalzaken, winkels die van oudsher tot het klantenbestand van Kiooms behoren.
De oorzaken zijn bekend: stevige concurrentie van supermarkten, de groei van online verkoop én het gebrek aan opvolging. "Veel speciaalzaken zijn ooit opgezet door ondernemers die nu richting pensioen gaan. Voor jonge mensen is de drempel vaak te hoog om in te stappen."
Beleving als succesfactor
Toch is er ook een tegengestelde beweging zichtbaar: speciaalzaken die juist floreren. "Sinds corona zien we dat winkels die investeren in kwaliteit, innovatie en service juist heel goed gaan," merkt Alethya op. "Deze winkels onderscheiden zich door sfeer, persoonlijke aandacht en een sterk verhaal. Ze nemen echt de tijd voor de klant, geven advies en combineren onze dressings met andere unieke producten."
Die beleving is essentieel, benadrukt ze. "Het gaat niet alleen om kwaliteit, maar ook om uitstraling, gastvrijheid en inspiratie. Winkels die dat goed doen, trekken klanten aan – en houden ze vast."
Gezonde smaak met een verhaal
Kiooms richt zich bewust op speciaalzaken, niet op supermarkten. "Onze slogan is 'Versier je salade met smaak', maar we willen méér zijn dan een dressing. We willen bijdragen aan gezonde eetgewoonten, met producten die mensen helpen beter voor zichzelf te zorgen."
Het familiebedrijf ontstond in 1996 in de groentewinkel van Wim van Gelder in Amstelveen, waar de eerste dressings een hit bleken bij klanten. In 2002 namen Henk en Imelda het bedrijf over. Sindsdien is Kiooms uitgegroeid tot een specialist in natuurlijke, smaakvolle dressings en sauzen. Henk ontwikkelt ze nog altijd zelf. "Soms krijgen we bijvoorbeeld de vraag van een lunchroom voor een dikkere variant. Dan gaan we daar samen mee aan de slag."
Toepassingen en inspiratie
De dressings van Kiooms worden op uiteenlopende manieren ingezet – van salade tot visgerecht, en van lunchroom tot hotel. "Sommige klanten bakken hun pannenkoeken in onze knoflookdressing voor een hartige twist," vertelt Alethya. "Een viswinkel gebruikt de rodewijndressing bij oesters. En de frambozendressing is heerlijk bij garnalensalades."
© KioomsDochter Alethya levert inmiddels een belangrijke bijdrage aan Kiooms
Nieuwe markten en online zichtbaarheid
Een potentiële markt voor Kiooms zijn boerderijwinkel. "We zijn nog niet echt actief in dat segment, maar het staat hoog op onze lijst. Boerderijwinkels zijn vaak sterk in lokale producten en herkomstverhaal – precies waar wij op aansluiten."
Ook de horeca biedt kansen voor Kiooms. "Voor corona leverden we hen veel via groothandels, maar ook die staan onder druk. Gelukkig weten restaurants ons te vinden en beleveren we hen steeds vaker rechtstreeks."
Online zichtbaarheid wint daarmee aan belang. Alethya: "Daarom hebben we al onze productomschrijvingen op de website vernieuwd zodat klanten beter begrijpen wat ze met een dressing kunnen doen." Het helpt dat steeds meer mensen op zoek zijn naar gezonde producten met een goed verhaal. "Onze slogan is 'Versier je salade met smaak', maar eigenlijk willen we bijdragen aan een bredere vorm van zelfzorg: beter eten als onderdeel van een gezondere levensstijl."
Proeven is essentieel
De veranderingen in de markt dwingen Kiooms om duidelijke keuzes te maken. "We kunnen veel, maar niet alles tegelijk," zegt Alethya. De kern blijft: overtuigen met smaak. "Proeven is essentieel. Zijn klanten eenmaal enthousiast, dan gaat het eigenlijk vanzelf." Daarbij spelen winkels een sleutelrol. "Winkeliers zijn onze ambassadeurs. Als zij weten wat ze verkopen, hoe je het gebruikt en dat delen met klanten, dan loopt het als een trein. Maar als het product vergeten wordt in het schap, gebeurt er niets."
Voor meer informatie:
Kiooms
Amsterdamseweg 158a
1182 HK Amstelveen
Tel.: +31 (0)20 640 1851
www.kiooms.nl