Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Van groentetas tot supermarkt

Ben & Pieter’s bouwt aan een lokaal versimperium

Tholen - Wat begon als een spontane actie tijdens de coronapandemie, groeide in een paar jaar tijd uit tot een professioneel bezorgbedrijf met meer dan 1500 versproducten, een eigen winkelconcept en ambities voor landelijke uitrol. Pieter Veldhuijzen runt in de Hoeksche Waard de online verswinkel Ben & Pieter's, gebaseerd op de korte keten.

© Ben & Pieter's

AGF als spil
"Het begon met aardappels en sinaasappelen die we via WhatsApp aanboden," vertelt Pieter. "Binnen twee weken maakten we al groente- en fruitpakketten. De animo in de Hoeksche Waard was zo groot, dat we zijn gaan thuisbezorgen." Wat volgde, was een gestage groei. Niet alleen in aanbod, maar ook in structuur en doelgroep.

Groente en fruit zijn nog een belangrijk aandeel binnen het brede assortiment, van zuivel tot delicatessen, allemaal afkomstig uit de Hoeksche Waard. "We werken zo veel mogelijk met lokale telers en leveranciers, zowel biologische als reguliere. Wat we niet lokaal kunnen krijgen, kopen we in via groothandel Van Gelder die hier om de hoek zit. Zij leveren ons sindsdien aan, vooral als back-up: als de lokale aanvoer op is, schakelen we over naar hun assortiment. Zo kunnen we een compleet AGF-aanbod garanderen, inclusief bananen en sinaasappels."

Efficiëntie en geen verspilling
Centraal in de aanpak van Ben & Pieters staat een strak systeem: "We bezorgen pas nadat alle bestellingen binnen zijn en we precies weten wat we moeten inkopen. Daardoor hebben we geen verspilling." Dankzij slimme Excel-tools, tegenwoordig deels gebouwd met behulp van AI, worden bestellingen, voorraad en retouren efficiënt verwerkt. "Dat maakt het schaalbaar," zegt hij.

Uitdagingen
De online markt kent zijn beperkingen. "Na corona zagen we het aantal bestellingen langzaamaan dalen. Online boodschappen doen blijft iets voor een minderheid. In Nederland doet ongeveer 20% van de huishoudens weleens een online bestelling. In de Hoeksche Waard zijn dat er dus maximaal zo'n 7500. Dat beperkt je groeimogelijkheden enorm."

© Ben & Pieter's

Daarnaast is het logistiek gezien een uitdaging. "Bezorging aan huis is duur en foutgevoelig. Grote spelers als Picnic en Albert Heijn verdienen er nog altijd niet aan. Als kleine speler moet je extreem efficiënt zijn." Pieter wijst op het belang van een gestroomlijnd systeem: "We werkten eerst met een consumentenwebshop die eigenlijk niet geschikt was voor grote bestellingen. Inmiddels kijken we naar een schaalbaar systeem, speciaal ingericht voor groothandels- en supermarktlogistiek."

Van consumenten naar bedrijven en supermarkten
Waar de focus eerder lag op particuliere klanten, verschuift de aandacht nu steeds meer naar de zakelijke markt. "Particulieren bestellen vooral voor het weekend. Begin van de week leveren we fruit aan bedrijven, gecombineerd met andere producten als brood of vleeswaren. Ook de gemeente bestelt via ons: zo'n 50% van de ingrediënten in hun keuken komt bij ons vandaan. Daarmee spreiden we het risico en benutten we onze infrastructuur beter."

© Ben & Pieter's

Een recente ontwikkeling is de samenwerking met regionale supermarkten. In supermarkten in Gravendeel en Goudswaard staan inmiddels 'Hoeksche Waaren'-rekken, gevuld met lokale producten. "Zo kunnen we ook die 80 tot 90 procent van de mensen bereiken die nooit online boodschappen doen," vertelt Pieter. "We zijn gestart met droogwaren, maar werken eraan om ook verse producten goed gepresenteerd te krijgen. Denk aan bloemkolen of tomaten met een duidelijke herkomstvermelding." De uitdaging daarbij zit hem vooral in presentatie, om onderscheid te maken tussen standaard bulk en lokaal product met verhaal. "We zorgen dat het verhaal van de teler zichtbaar is: waar komt de bloemkool vandaan, wie teelt 'm?"

Lokale keten, landelijk idee
Zo krijgt de korte keten van Ben & Pieter's steeds meer voeten in de aarde. Voor Pieter Veldhuijzen draait groei niet om snelheid, maar om stevigheid. "Een boom groeit niet harder van duizend liter water," zegt hij. "Je moet eerst goed wortelen." Die filosofie past hij ook toe op Ben & Pieter's. Pas als het bedrijf lokaal gezond en rendabel is, volgt uitbreiding. De ambitie is om het concept ook landelijk neer te zetten. "We bouwen aan een model dat hier werkt, met lokale producten, slimme logistiek en meerdere afzetkanalen. Als dat staat als een huis, kunnen we het uitrollen naar andere regio's. Want overal in Nederland zijn lokale makers, je hoeft alleen de juiste structuur eromheen te zetten."

Daarbij ziet hij zijn bedrijf niet als concurrentie voor supermarkten of detailhandel. "Sterker nog, je versterkt elkaar. Ik kwam in Goor een mooi voorbeeld tegen van een groenteboer die zijn overgebleven salades uit de winkel op zaterdagmiddag en -avond in de plaatselijke Jumbo verkoopt. Zo kan hij gedurende de dag zijn schappen goed gevuld houden en hoeft hij niet bang te zijn voor verspilling. Dat soort samenwerking inspireert me", besluit Pieter.

Voor meer informatie
Pieter Veldhuijzen
Ben & Pieter's
Tel.: 06 21513449
info@benpieters.nl
www.benpieters.nl