Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wim Bouden, Kiem-X:

"De kiemgroentenverkoop draait als een lier"

Tholen - De zomerdrukte is losgebarsten bij het kiemgroentenbedrijf Kiem-X. "Het is traditiegetrouw zo dat als het weer goed is, onze verkoop ook vlotjes verloopt. Dat is dit jaar niet anders. We surfen mee op het mooie weer en dat hebben we in overdaad gehad. Het voorjaar was schitterend, de paasvakantie prachtig, weekend van 1 mei en de maand juni ook geweldig weer. Nu zijn we halverwege juli, maar de vooruitzichten zijn nog altijd warmer dan gemiddeld, dus ook met de nationale feestdag in België op 21 juli zal het een zotte verkoop zijn", vertelt Wim Bouden van het bedrijf uit Deinze.

"We mogen niet klagen. Het draait als een lier", zo vervolgt hij. "Eerlijk gezegd moet het ook niet meer dan dit zijn, want de periodes van verlof komen eraan. Dan is het altijd een beetje puzzelen met personeel. De vaste krachten gaan op vakantie en het wordt voor de achterblijvers net iets drukker. Dat kun je niet volledig opvangen met jobstudenten, dus het is aanpoten deze zomer. Toch moet je over een goede verkoop nooit klagen", lacht Wim.

Nieuwe introductie
"Communies, trouwfeesten, barbecues, feestdagen, …: dat zijn de momenten dat men naar onze producten grijpt en die komen toch altijd met het mooie weer. Daar hebben we nu simpelweg geluk mee gehad. Uitdaging daarbij is wel dat het ook wat van ons vraagt. Uiteraard in drukte, maar ook in het inschatten van je productie. Je moet niet te veel of te weinig hebben. Een preischeut duurt 14 dagen om te kunnen leveren, maar je kunt nooit twee weken van tevoren het weer voorspellen. Het is kwestie van ervaring."

De drukte valt voor Kiem-X mooi samen met de lancering van een nieuw product. "We houden altijd een goede interesse in de klassiekers, zoals de prei-, rode radijs- en rode bietscheuten, maar sinds kort hebben we de Luzernekiemen met mosterd geïntroduceerd. Dat geeft de wat neutralere smaak van luzerne, wat doet denken aan kropsla, een pittige nasmaak van mosterd. Deze week hebben we de eerste stalen met onze klanten gedeeld, dus het is even afwachten wat de reacties zullen zijn, maar we verwachten er wat van. Hij is heel lekker."

Geduld
Sinds 1 januari 2024 is het bedrijf aangesloten bij Belorta, waar Wim tevreden over is. "Het is niet dat we nieuwe klanten in rijen tegelijk hebben zien aankomen, maar dat blijft een proces van de lange adem. We hebben er vertrouwen in dat de klanten meer en meer zullen komen. Mensen hebben vaste leveranciers en stappen daar niet zomaar vanaf. Soms duurt dat even en soms duurt dat wat langer. De langste periode die ik ooit heb gehad tussen levering van de offerte en een verkoop is 10 jaar. Geduld is een schone zaak in de verkoop, maar vooralsnog zijn we meer dan blij met de stap die we hebben gezet samen met BelOrta. Het is een dynamische coöperatie. Nu richten we ons op de drukke zomer, waarna het in het najaar traditiegetrouw wat rustiger wordt, tot de echte piekdrukte weer losbarst met de feestdagen."

Voor meer informatie:
Wim Bouden
Kiem-X
Peperhol 6
9850 Deinze, België
+32 472-703954
wim.bouden@kiem-x.be
www.kiem-x.be