Net zoals in de mode verandert ook ons eten, en onze eetgewoonten, voortdurend. Wat vandaag populair is, kan morgen alweer vergeten zijn. Het standaard AVG'tje is sinds kort niet meer de meest gegeten maaltijd onder Nederlanders, zo kopte de Volkskrant afgelopen winter. In plaats daarvan eten we nu vaker pasta – althans, dat is wat Volkskrant-lezers (over het algemeen stedelijke en hoger opgeleide mensen) aangeven. Welke veranderingen zijn er door de jaren heen te zien?
© Kokkerelli
Gezondheid blijft belangrijk, maar met andere producten in de hoofdrol
Gezondheid is al decennialang een thema in voeding. Waar in de jaren '50 yoghurt en levertraan als supergezond werden gepromoot, zijn dat nu chiazaad, boerenkool en blauwe bessen. Andere 'superfoods', maar met dezelfde achterliggende gedachte: eten wat 'goed' is. De afgelopen jaren is er steeds meer aandacht voor plantaardige voeding (minder vlees) en minder bewerkt voedsel. Die trends worden deels gestuurd door sociale media, maar hebben ook wel degelijk een wetenschappelijke onderbouwing.
Gemak: van zelf koken naar bezorgmaaltijden
Gemaksvoedsel nam halverwege de vorige eeuw een vlucht, toen vrouwen meer buitenshuis gingen werken. Vanaf dat moment kwamen de 'pakjes en zakjes', en later ook de kant-en-klaar maaltijden. De laatste jaren is er een tweedeling te zien: enerzijds is er nóg meer gemak dankzij bezorgdiensten: in 2024 bestelde 40% van de Nederlanders online maaltijden. Anderzijds winnen maaltijdboxen aan populariteit. Ze maken het makkelijker om thuis een verse maaltijd op tafel te zetten, zonder daarvoor zelf boodschappen te hoeven doen.
Internationalisering
Veel eten dat nu als normaal beschouwd wordt, ligt nog niet zo heel erg lang op ons bord. Hagelslag, waar we internationaal bekend om staan, werd pas in de jaren '70 echt populair. Groenten als broccoli en courgette staan inmiddels standaard op het menu, maar maakten pas in de tweede helft van de vorige eeuw hun intrede in veel Nederlandse huishoudens. De vraag naar producten uit het buitenland is hoog, maar tegelijkertijd groeit het bewustzijn rondom de klimaatimpact van exotische producten. Dat leidt tot meer aandacht voor lokaal geproduceerd voedsel.
Recent is er een nieuwe trend opgedoken: het combineren van op het eerste oog aparte combinaties. De crompouce is alweer passé, maar wie weet wordt de limelon – een kruising tussen limoen en meloen – wél een blijvertje?
© Kokkerelli
Kokkerelli Kids Community
Ook binnen de Kokkerelli Kids Community wordt actief nagedacht over de voeding van de toekomst. In samenwerking met kinderen worden gezonde voedingsproducten en -concepten ontwikkeld. Organisaties die geïnteresseerd zijn in inzichten vanuit het perspectief van kinderen, kunnen bij Kokkerelli terecht voor diverse vormen van onderzoek en interactie, zoals proefsessies, kooksessies, supermarktsafari's of creatieve workshops.
Voor meer informatie:Kokkerelli
Villafloraweg 1
5928 SZ Venlo
Tel.: +31 (0)6 526 287 45
info@kokkerelli.nl
www.kokkerelli.nl