Vanaf eind augustus ligt de Nergi® kiwibes weer in de schappen van Europese supermarkten. De oogstperiode beslaat ongeveer drie maanden en staat dit jaar in het teken van versheid, duurzaamheid en een gloednieuwe, eigentijdse uitstraling.
© Sofruileg
Nergi is een merk van Sofruileg, dat via licentie wordt vermarkt. De kiwibes valt op door zijn zachte, licht frisse smaak en zijn rijkdom aan vitamine C, vezels en antioxidanten. In Frankrijk, Italië, Portugal en Oekraïne worden Nergi kiwibessen geteeld door telers die inzetten op biodiversiteit, gezonde bodems en een minimale inzet van gewasbeschermingsmiddelen.
Voorzichtig optimisme over de oogstvolumes
"We starten de oogst eind augustus in Portugal," vertelt François Lafitte, voorzitter van Sofruileg. "Begin september zijn de boomgaarden in Zuidwest-Frankrijk aan de beurt, en daarna volgt Italië." Volgens Lafitte ziet het seizoen er gunstig uit: "De bloei verliep goed dankzij een mild voorjaar, en ondanks de zomerse hitte hebben we geen schade omdat onze percelen goed beregend worden. De verwachte volumes liggen ongeveer gelijk met vorig jaar – zo'n vier miljoen trays – en we hopen zelfs op een lichte toename. Op langere termijn verwachten we een stijgende lijn, aangezien er volop nieuwe aanplant is. Maar het vergt geduld: het duurt vier tot vijf jaar voor nieuwe aanplant echt gaat dragen."
Groeiende populariteit in Noord-Europa
Sinds zijn introductie heeft Nergi zijn plek veroverd op de Europese markt. "Vooral in Duitsland, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk groeit de vraag stevig. Daar sluit dit fruit goed aan bij de wens van consumenten voor makkelijke, lekkere en verantwoorde tussendoortjes. In Frankrijk is het beeld anders: door de nog relatief beperkte volumes blijft Nergi daar een nicheproduct. Het wordt er eerder gepositioneerd als exotisch fruit."
Fris en herkenbaar uiterlijk voor 2025
Met het nieuwe seizoen krijgt Nergi ook een visuele make-over. De verpakking is volledig vernieuwd en straalt nu meer frisheid, eenvoud en natuurlijkheid uit, waarden die naadloos passen bij het DNA van dit fruit. "Met deze nieuwe huisstijl willen we het merk aantrekkelijker maken in het winkelschap," legt het team uit. "We mikken op meer zichtbaarheid, een jongere uitstraling én een sterke herkenbaarheid. Tegelijk willen we de trouwe kopers blijven aanspreken. Het nieuwe design moet laten zien waar Nergi voor staat: vitaliteit, transparantie en toegankelijkheid."
Voor meer informatie:
Anne-Laure Mongis
Sofruileg
Tel: +33 7 77 86 18 36 (Frankrijk)
marketing@sofruileg.com
www.nergi.info