De World Container Index (WCI) van Drewry is deze week met 2,6% gedaald, wat de vijfde opeenvolgende wekelijkse daling markeert. Deze voortdurende afname volgt op een eerdere periode van volatiliteit, veroorzaakt door hogere Amerikaanse tarieven die in april werden aangekondigd.
© Drewry
Na de aankondiging van de tarieven duurde het een maand voordat de markten reageerden. In mei begonnen de tarieven te stijgen en bereikten ze in de eerste week van juni een piek. Sindsdien is deze trend omgekeerd, met een gestage daling van de tarieven sinds medio juni, wat erop duidt dat de eerste impact niet blijvend was.
© Drewry
Transpacifische spotprijzen hebben deze week een daling laten zien. Op de route van Shanghai naar Los Angeles was er een daling van 4% ($2.817) en op de route Shanghai naar New York een daling van 6% ($4.539). Ondanks deze dalingen liggen de prijzen voor beide routes nog steeds hoger dan 10 weken geleden, toen zorgen over tarieven de prijzen omhoog stuwden. De spotprijzen van Shanghai naar Los Angeles zijn nog steeds 4% hoger, terwijl die naar New York 24% hoger zijn dan op 8 mei. Drewry verwacht een verdere daling van de spotprijzen op deze handelsroute vanwege de zwakke vraag.
© Drewry
Volgens Drewry's Container Forecaster zal het evenwicht tussen vraag en aanbod in de tweede helft van 2025 opnieuw verzwakken, wat leidt tot een dalende trend in spotprijzen. De volatiliteit en timing van tariefwijzigingen zullen afhangen van toekomstige Trump-tarieven en capaciteitswijzigingen door Amerikaanse sancties op Chinese schepen, die nog onzeker zijn.
© DrewryVoor meer informatie:
Drewry
Tel: +44 207 538 0191
enquiries@drewry.co.uk
www.drewry.co.uk