De overslag in de haven van Rotterdam is in het eerste halfjaar van 2025 afgenomen met 4,1%. De totale overslag kwam daarmee uit op 211,0 miljoen ton. De grootste daling vond plaats in de segmenten droge bulk (-8,9%) en natte bulk (-5,3%). De overslag van containers laat een groei zien van 2,7% in TEU.
Boudewijn Siemons, CEO Havenbedrijf Rotterdam: "De afgelopen maanden zijn we als haven geconfronteerd met economische onzekerheden, achterblijvende investeringen en disrupties in toeleveringsketens. In deze onrustige tijden moeten we er als haven voor zorgen dat de leveringszekerheid in Europa van energie, voedsel en andere essentiële materialen geborgd blijft. Ook is het van groot belang dat de industrie in de haven competitief blijft, om de strategische autonomie van Europa niet te verzwakken."
Containers
De overslag van containers is in het eerste halfjaar van 2025 gestegen met 2,7% in TEU tot 7,0 miljoen TEU. De groei in TEU is te verklaren door de aangetrokken Europese consumptie. De import uit Azië nam daardoor toe met 8,4%. De overslag van en naar Noord-Amerika nam toe met 9,1%. De belangrijkste oorzaak hiervan is de toename van het aantal diensten sinds de wijzigingen in de alliantiestructuur in februari van dit jaar. In tonnen is de overslag van containers gedaald met 1,0% tot 66,5 miljoen ton. Deze afname is te verklaren doordat er meer lege export containers zijn overgeslagen. Het aantal volle exportcontainers is afgenomen met 5%. Deze afname is te verklaren door de aanhoudend zwakke concurrentiepositie van de Europese industrie.
Drukte in afhandeling containers
De haven van Rotterdam is dit jaar geconfronteerd met uitzonderlijke drukte in de afhandeling van containerstromen. Verschillende oorzaken, zoals de overgang naar nieuwe vaarschema's (in- en uitfaseren van diensten), hoge call-sizes, veranderende allianties, werkonderbrekingen en uitdagende weersomstandigheden aan het begin van het jaar hebben geleid tot oplopende wachttijden aan de landzijde van de operatie van de deepsea terminals. Vooral de binnenvaartsector en het wegvervoer hebben hierdoor te kampen met langere wachttijden dan gebruikelijk. De situatie aan de zeezijde is onder controle: het aantal wachtende grote containerschepen is zeer beperkt. De betrouwbaarheid van de vaarschema's is verbeterd en de verblijftijd aan de kade is afgenomen sinds begin van dit jaar. De waterstand op de Rijn en de importheffingen van de Verenigde Staten op exportgoederen uit Europa en China hebben nog geen aantoonbaar negatief effect gehad op de afhandeling van containers in het eerste halfjaar.
De komst van meer dan 100 containerschepen met een call size boven de 12.000 TEU dit halfjaar onderstreept hoe urgent de situatie is. Oplossingen om het hele systeem efficiënter en weerbaarder te maken, moeten worden gezocht in structurele samenwerking binnen de keten. Havenbedrijf Rotterdam is daarover voortdurend in gesprek met alle partijen in de logistieke containerketen. Eén van de structurele veranderingen, die wordt besproken, is het slimmer benutten van bestaande infrastructuur, door bijvoorbeeld meer wegvervoer buiten de piekuren, het bundelen en uitwisselen van containers op zogenoemde binnenvaartcorridors en het delen van data via digitale platforms.
© Dreamstime
Havenbedrijf roept politiek op om focus te houden op verbeteren van het investeringsklimaat van de industrie
Het sterk geïntegreerde industriecluster van de Rotterdamse haven levert een belangrijke bijdrage aan leveringszekerheid van energie, grondstoffen en goederen. Het huidige investeringsklimaat in Nederland zorgt er echter voor dat bedrijven hun investeringen, ook die in verduurzaming, steeds vaker uitstellen of afblazen – ondanks de goede uitgangspositie van de Rotterdamse haven. Tegelijkertijd neemt productie toe in landen buiten Europa, waar de omstandigheden gunstiger zijn.
Er zijn de afgelopen tijd stappen gezet door het kabinet in het gelijktrekken van het speelveld van de Nederlandse industrie met omringende landen. Zo is de plasticheffing geschrapt en de subsidieregeling Indirecte kostencompensatie ETS (IKC-ETS) hersteld. Daarnaast is een correctiefactor van 1,0 voor het gebruik van hernieuwbare waterstof in raffinaderijen aangekondigd. Hiermee wordt gebruik van groene waterstof aantrekkelijker gemaakt voor grootschalige gebruikers. Ook onderzoekt het kabinet opschorting van de Nederlandse CO2-heffing. Ondanks deze positieve maatregelen heeft de Nederlandse industrie veel hinder van stikstofproblematiek, netcongestie, hoge energiekosten en hoge nettarieven in vergelijking tot omringende landen. Havenbedrijf Rotterdam blijft daarom het belang van de industrie voor de strategische autonomie, het verdienvermogen en de hoogwaardige werkgelegenheid in Nederland onder de aandacht brengen. Consistent, duurzaam beleid in Nederland en Europa en bescherming van onze concurrentiepositie is noodzakelijk, wil de industrie kunnen overleven in Nederland en hier kunnen investeren in verduurzaming.
Bron: Port of Rotterdam