Zuid-Afrika heeft opnieuw een recordhoeveelheid citrus geëxporteerd, met een totaal van 175,6 miljoen kartons van 15 kg. Dit overstijgt de eerdere schatting van 171 miljoen kartons voor het seizoen. Het wereldwijde tekort aan citrus heeft de vraag aanzienlijk doen toenemen.
"Het was een openbaring om te zien dat er ruimte was voor al ons fruit," zegt Charles Rossouw, CEO van Roslé Boerdery. De belangrijkste volumegroei in de Zuid-Afrikaanse citrussector komt vooral uit het noorden, zoals de Loskop Vallei, waar Roslé zowel citrus als blauwe bessen teelt.
© Roslé Citrus
Uitdagingen en kansen
Volgend jaar kan de situatie heel anders zijn. Zo bleef China vorig jaar zo lang actief op de markt dat het moeilijk was om citroenen naar het Verre Oosten te exporteren. Het positieve aan de verse citrussector is echter dat deze zich elk jaar opnieuw aanpast, zonder dat voorraden van het vorige seizoen de balans tussen vraag en aanbod verstoren.
De stijging van de tarieven vormt echter zonder twijfel een uitdaging. Zowel de Verenigde Staten als India, een BRICS-lid, hanteren een importheffing van 30% op Zuid-Afrikaans fruit. Beide markten vereisen daarom extra aandacht van het ministerie van Handel en Industrie. Toch benadrukt Rossouw dat de normalisering van de verzendtarieven een belangrijk tegenwicht vormt tegen deze handelsbarrières.
Verzendkosten cruciaal voor winstgevendheid Zuid-Afrikaanse fruitsector
Nóg een seizoen fruit vervoeren tegen de hoge tarieven van 2021 of 2022 zou desastreus zijn geweest, zegt Charles Rossouw. "Momenteel bedragen de verzendkosten zo'n 2 Amerikaanse dollar per karton, afhankelijk van de route. Drie à vier jaar geleden lagen deze kosten nog zo'n 4 dollar hoger, wat onze bedrijfsvoering ernstig bedreigde. Onze marges werden volledig opgeslokt door stijgende verzendkosten, terwijl rederijen enorme winsten boekten. Als we onder die tarieven hadden moeten blijven werken, waren we zeker failliet gegaan."
Wereldwijde onderhandelingen dwongen rederijen tot ingrijpen, mede dankzij gezonde concurrentie toen Hapag-Lloyd zich vorig jaar aansloot bij MSC en Maersk op de Zuid-Afrikaanse routes. "Dit bewijst," benadrukt Rossouw, "dat verzendtarieven een grotere impact hebben op onze winstgevendheid dan de handelstarieven van de VS en India, of de dreiging van sancties van de VS tegen Rusland."
© Roslé Citrus
Risico's
Rossouw wijst erop dat Rusland twee keer zoveel citrus importeert als de Verenigde Staten, goed voor ongeveer 15% van de Zuid-Afrikaanse sinaasappelexport. Dit brengt een aanzienlijk volume in gevaar, vooral als de roebel verzwakt door eventuele sancties vanuit de VS tegen Rusland. Aangezien citrustelers in Limpopo niet rechtstreeks naar de VS mogen exporteren, worden Zuid-Afrikaanse exporteurs niet direct getroffen door Amerikaanse importheffingen.
In bredere zin, stelt hij, worden bedrijven niet zozeer bedreigd door tarieven, maar door verstoringen in de verzendroutes. "Hoewel onredelijk hoge tarieven de winstgevendheid onder druk zetten, kan het faillissement van een rederij de wereldhandel volledig lamleggen. We streven daarom naar een balans waarin alle partijen winstgevend kunnen opereren."
De verzwakking van de Amerikaanse dollar maakt export aantrekkelijker voor Zuid-Afrikaanse bedrijven die in rand handelen. Verzendtarieven worden immers in Amerikaanse dollars betaald. Betalingen uit landen als Rusland en het Midden-Oosten in hun eigen valuta stijgen in waarde ten opzichte van de dollar, wat resulteert in een hoger rendement voor exporteurs. "Verzendtarieven die beter aansluiten bij de realiteit hebben een veel groter positief effect op onze winst dan importtarieven," aldus Rossouw.
© Roslé Citrus
Voor meer informatie:
Charles Rossouw
Roslé Boerdery
Tel: +27 13 170 5335
Admin@rosle.co.za
https://www.rosle.co.za/