Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kleine Ecuadoraanse coöperaties exporteren slechts 2,2% van hun omzet

In de concurrerende wereld van de agrofoodsector speelt het Ecuadoraanse Instituut voor Volks- en Coöperatieve Economie (IEPS) een verbindende rol tussen kleinschalige telers, coöperaties en binnen- en buitenlandse afnemers.

IEPS-directeur Arianna Burgos legt uit dat het doel is om kleinschalige telers te helpen hun producten naar de markt te brengen. Daarbij draait het niet alleen om afzet, maar ook om eerlijke handel, kwaliteit en duurzaamheid. "We willen de toegang tot export vergroten en Ecuadoraanse producten wereldwijd op de kaart zetten", aldus Burgos.

© IEPS

De verkoopstructuur die het IEPS heeft opgebouwd, bestrijkt drie markten: de publieke sector, de private markt en het buitenland. In de eerste helft van 2025 leverden overheidsopdrachten al meer dan €45 miljoen op. De particuliere markt bracht ruim €4,5 miljoen in het laatje. En de export – al is die nog in de opstartfase – haalde ongeveer €1,8 miljoen op. "Daar zit veel groeipotentieel in", zegt Burgos.

Daarnaast heeft het IEPS voor €1,4 miljoen aan directe financiering geregeld en inmiddels ruim 7.000 mensen in de sector opgeleid. Van hen is bijna 72% vrouw en een derde jonger dan 30 jaar. "Dat laat zien dat ons model echt impact heeft, vooral in plattelandsgebieden", benadrukt ze.

© IEPS Arianna Burgos

Tot de best presterende producten behoren biologische bananen, cacao, zuivelproducten, bakbananen en allerlei bewerkte producten. Zo wist een coöperatie uit het kanton Milagro (provincie Guayas) meer dan €1 miljoen aan premiumbananen te exporteren.

Toch is er nog werk aan de winkel. "Veel kleine ondernemers hebben nog geen certificaten of registraties op orde", zegt Burgos. "Ook de toegang tot krediet blijft lastig. En momenteel gaat slechts 2,2% van de totale sectorverkoop naar het buitenland."

© IEPS

Om dat te verbeteren werkt het IEPS samen met internationale partners als de FAO en de Wereldorganisatie voor Fair Trade (WFTO). Daarnaast is er een digitaal platform opgezet: Ecuador Agroalimentario, waar inmiddels meer dan 100 coöperaties en kleinschalige telers zijn aangesloten.

"Coöperaties moeten actiever worden", besluit Burgos. "We moeten hun manier van werken stimuleren en hun producten kopen. Elke banaan, elke kaas of reep chocola is niet alleen handel, maar ook een stap naar inclusie, lokale ontwikkeling en trots op onze identiteit."

Voor meer informatie:
Arianna Burgos
Instituto de Economía Popular y Solidaria (IEPS)
Ecuador
Tel: +593 (0)2 3828 070 Ext. 507
arianna.burgos@ieps.gob.ec
www.economiasolidaria.gob.ec