Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consumentenvertrouwen verbetert in juli

Het vertrouwen van consumenten was in juli minder negatief dan in juni, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam in juli uit op -32. In juni was dat -36. Vooral het oordeel over het economisch klimaat was minder negatief. Ook de koopbereidheid was iets minder negatief.

Met -32 lag het consumentenvertrouwen in juli onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-10). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36) en in september en oktober 2022 de laagste stand ooit (-59). Het CBS meet het consumentenvertrouwen elke maand sinds april 1986 op basis van het consumentenconjunctuuronderzoek. Het consumentenvertrouwen is een gemiddelde van 5 deelvragen, waarbij van elke vraag het saldo van positieve en negatieve antwoorden wordt genomen. Als alle consumenten positief zijn, is het saldo 100. Als alle consumenten negatief zijn, is het saldo -100.

© CBS

Consumenten minder negatief over economisch klimaat
Consumenten waren in juli minder negatief over de economie dan in juni. De deelindicator economisch klimaat ging van -58 in juni naar -52 in juli. Zowel het oordeel over de economische situatie in de komende twaalf maanden als het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden was minder negatief.

Koopbereidheid ook minder negatief
De koopbereidheid kwam in juli uit op -19, tegen -21 in juni. Zowel het oordeel over de financiële situatie in de komende twaalf maanden als het oordeel over de financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden was minder negatief. Ook vonden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen wat minder ongunstig dan in juni.

Bron: CBS

Publicatiedatum: