Carrefour laat weten dat het zich houdt aan de geldende regels voor productherkomst en etikettering. Dit gebeurde nadat de Spaanse telersorganisatie Coag en de consumentenbond Cecu een klacht indienden. Beide organisaties willen dat het ministerie van Consumentenzaken onderzoek doet naar de verkoop van cherrytomaten die geteeld zijn in de Westelijke Sahara, maar op het etiket als Marokkaans worden aangeduid.
Volgens bronnen binnen Carrefour voldoet de supermarktketen aan alle verplichtingen rond herkomst en traceerbaarheid van producten. Het bedrijf zegt ook bereid te zijn om eventuele nieuwe regels van de overheid direct toe te passen.
De ophef draait om het bedrijf Azura, dat in de Westelijke Sahara meer dan 400 hectare aan kassen heeft. Volgens Coag en Cecu verkoopt Azura vanuit deze regio cherrytomaten in verschillende EU-landen, met het label "afkomstig uit Marokko". In Spanje zijn deze producten onder andere in de schappen van Carrefour aangetroffen, aldus de twee organisaties.
Coag en Cecu willen dat consumenten duidelijker geïnformeerd worden over waar producten echt vandaan komen. Ze eisen naleving van uitspraken van het Europees Hof van Justitie, dat eerder al kanttekeningen plaatste bij handelsafspraken met Marokko die ook goederen uit de Westelijke Sahara omvatten. Volgens Coag schendt het associatieakkoord tussen de EU en Marokko de Europese regels voor etikettering van groenten en fruit, en daarmee ook de rechten van consumenten.
Bron: agroinformacion.com