Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
wetgeving blijft achter

Composteerbare fruitstickers winnen terrein

Nu de wereldwijde vraag naar duurzame verpakkingen blijft groeien, winnen composteerbare fruitetiketten opnieuw aan populariteit in de AGF-sector. Oorspronkelijk bedoeld voor branding en productidentificatie, zijn deze etiketten inmiddels uitgegroeid tot middelen die bijdragen aan consumentenbetrokkenheid, transparantie en efficiëntie. Gecertificeerde composteerbare varianten sluiten aan bij de duurzaamheidsdoelen van bedrijven én de verwachtingen van milieubewuste consumenten. "Duurzaamheid begint bij de kleinste details. Zelfs een fruitsticker kan bijdragen aan een circulaire economie," zegt Colin Woodward, CEO van etikettenfabrikant Sinclair.

Hoewel 72 procent van de consumenten wereldwijd de voorkeur geeft aan composteerbare verpakkingen, blijft regelgeving vaak achter. De recente opschorting van het verbod op niet-composteerbare etiketten in Zuid-Australië laat zien hoe versnipperde wetgeving vooruitgang kan belemmeren, een probleem dat ook in Frankrijk werd ervaren. Een uniforme aanpak zou de operationele last voor telers verlichten en zorgen voor een eerlijker speelveld.

Toch blijkt regelgeving niet de grootste drijfveer. Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat consumenten vooral bedrijven zien als aanjagers van duurzame verpakkingsoplossingen, meer nog dan overheden of toezichthouders.

© Sinclair

Data toont aan dat composteerbare etiketten, met name die met een 'afgewerkt product'-certificering zoals Sinclair's T55, de circulaire economie ondersteunen doordat ze volledig afbreken in zowel thuis- als industriële composteeromgevingen. Deze etiketten maken de verkoop van losse groente en fruit mogelijk, wat volgens WRAP VK - een Britse non-profitorganisatie gericht op het bevorderen van de circulaire economie - jaarlijks 100.000 ton voedselverspilling kan voorkomen en meer dan 10.000 ton plastic verpakkingsmateriaal kan uitsparen.

"Innovatie gaat niet alleen over de toekomst, maar over wat nodig is", zegt Duncan Jones, senior marketingmanager bij Sinclair. "Composteerbare etiketten zijn onze inzet voor een slimmer, schoner en transparanter voedselsysteem. Terwijl verpakkingstechnologieën zich ontwikkelen en de investeringen in de sector toenemen, onderscheiden composteerbare fruitetiketten zich als een schaalbare, consumentvriendelijke oplossing. Ze overbruggen de kloof tussen duurzaamheid en functionaliteit en stellen telers, retailers en consumenten in staat om deel te nemen aan een meer verantwoord voedselsysteem."

© Sinclair

Voor meer informatie:
Duncan Jones
Sinclair
Tel: +1 559 233 4500
duncanj@sinclair-intl.com
www.sinclair-intl.com

Publicatiedatum: