Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groeiend Italiaans aanbod vertraagt afzet Spaanse druiven

De Spaanse druiven zijn inmiddels volop op de markt. De hoge temperaturen maken het seizoen niet makkelijk: vooral rode rassen kleuren trager dan normaal. De afzet begon in een relatief rustige markt, maar inmiddels neemt de concurrentie vanuit Italië flink toe. Tegelijkertijd blijft de binnenlandse vraag elk jaar groeien.

© Frutas Torero

"We kijken terug op een overwegend goed steenfruitseizoen, al hebben sommige telers flinke klappen gehad door hagelbuien", vertelt Antonio Caballero, directeur van het Murciaanse bedrijf Frutas Torero. "Vooral vroege abrikozen brachten goede prijzen op voor de telers. Ook onze export lag dit jaar iets hoger dan normaal."

"Op dit moment zitten we midden in het seizoen voor pitloze druiven", vervolgt Caballero. "Door het koelere voorjaar zijn we zo'n tien dagen later gestart dan normaal. Maar nu is het al weken extreem warm, met regelmatig temperaturen boven de 40 graden. Dat remt de kleuring van met name de rode druivenrassen. We hebben echt wat meer temperatuurverschil nodig tussen dag en nacht."

Toch bracht het voorjaar ook goed nieuws: "Het was dit jaar natter dan gebruikelijk in Murcia, en dat heeft gezorgd voor sterkere wijnstokken en een betere spoeling van zout uit de bodem."

De afzet begon veelbelovend, mede doordat er weinig aanbod was op de markt. "Maar deze week merken we dat de vraag wat inzakt", aldus Caballero. "Er zijn onverwacht veel schepen uit Egypte aangekomen met de laatste ladingen van hun seizoen. Tegelijkertijd zet Italië zwaar in op pitloze rassen met concurrerende prijzen in Europa."

© Frutas Torero

De druivenconsumptie in Spanje zit al jaren in de lift. "Consumenten kopen steeds vaker druiven, ook omdat ze nu jaarrond verkrijgbaar zijn. Het is inmiddels bijna zeldzaam om geen druivenpunnet in het winkelwagentje te zien liggen. Dat komt mede door de verschuiving naar aantrekkelijke, moderne rassen."

"We zien in de VS al jaren een hoge consumptie, en Spanje lijkt dezelfde kant op te gaan. Daarom blijven wij onze volumes geleidelijk uitbreiden. We zetten in op de rassen waar de consument om vraagt. Volgend jaar willen we zelfs starten met import in het tussenseizoen, zodat we Spaanse en Franse klanten ook in de winter druiven kunnen leveren."

Frutas Torero verwacht dit jaar zo'n 8 miljoen kilo tafeldruiven af te zetten. De meeste gaan naar Europese afnemers, met af en toe een zending naar het Midden-Oosten of Azië. Ondertussen werkt het bedrijf aan een uitbreiding van de pakstations, zodat zowel steenfruit als druiven in één pakstation verwerkt kunnen worden.

Tot slot laat Caballero weten dat het bedrijf dit jaar opnieuw zal deelnemen aan de Asia Fruit Logistica in Hongkong (3-5 september) en aan de Fruit Attraction in Madrid (30 september – 2 oktober), stand 7D16A in hal 7.

Voor meer informatie:
Antonio Caballero Palazón
Frutas Torero
Avenida Constitución 15
30550 Abarán (Murcia) – Spanje
Tel: +34 968 451 536
antonio@frutastorero.com
www.frutastorero.com
www.hortofruticolatopi.com